Jyväskylässä vietettiin monikulttuurisia Nenäpäivä-tapahtumia

Monikulttuurikeskus Gloriassa Jyväskylässä vietettiin aikaa Nenäpäivän hengessä 24.–25.10. Jyväskylän Nenäpäivä-tapahtumien organisoimisesta vastaavat Lähetysseuran Kaija ja Tapio Karjalainen.

Perjantaina aamupäivällä 24.10. Perhekahvila Monimessissä oli koolla todella monenkirjava joukko eri-ikäisiä lapsia äiteineen, keskuksen työntekijöitä ja vapaaehtoisia, taikuri Hölynpöly sekä Nenäpäivä-vieraita Suomen Lähetysseurasta ja Jyväskylän seurakunnasta. Markus Ilomäki Lähetysseurasta kertoi siitä, mitä Nenäpäivä-keräyksellä saadaan aikaan Nepalissa. Aamupalan hinta tuli keräykselle.

Illalla Markus Iloniemi kertoi Nepalista nuorille ”Mä oon mukana”-nuortenillassa. Kuvat nepalityttöjen työpäivästä saivat nuoret tytöt pohtimaan tilannetta ja vertaamaan sitä omiin kokemuksiinsa omissa kotimaissaan Afrikassa ja Aasiassa sekä nyt Suomessa. Kysymykseksi nousi myös: Miksi tyttöjä kohdellaan eritavalla kuin poikia? Mietittiin kulttuurien erilaisuutta ja olosuhteita maissa, joissa ei ole sosiaaliturvaa kuten Suomessa.

Lauantain Kansainvälisessä Nenäpäivätapahtumassa kohtasivat eri kansallisuudet hauskan yhdessäolon merkeissä. Tarjolla oli thaimaalaisten naisten valmistamaa maukasta thai-ruokaa, kasvomaalausta lapsille Jyväskylän seurakunnan Palokan nuorten ja nuorisotyönohjaajan toimesta, japanilaista origami- paperitaittelua sekä korujen tekemistä.

Tunnelma kohosi entisestään afrikkalaisen tanssin pyörteissä, johon kaikki paikallaolijat kutsuttiin mukaan. Myytävänä oli Lähetysseuran Basaarin tuotteita sekä thaimaalaisten naisten itse tekemiä sekä Thaimaasta tuotuja koruja.

Päivän tuotto tuli Nenäpäiväkeräykselle.

Nenäpäivä näkyy ja kuuluu

YLE:n Keski-Suomen toimittaja ja kuvaaja olivat paikalla haastattelemassa ja 7.11. Nenäpäivä-show’n aikana voi näkyä välähdyksiä myös tästä tapahtumasta.

Yle Keski-Suomi haastatteli lisäksi Tapio Karjalaista, Markus Ilomäkeä ja Monikulttuurikeskus Glorian johtajaa Arja Seppästä.

Jyväskylän seurakunnan tiedotus teki haastattelun, jossa ääneen pääsivät Tapio Karjalainen, seurakunnan lähetyskasvatussihteeri Säde Pirttimäki sekä Monikulttuurikeskus Glorian työntekijä Gloria Lapitan. Jyväskylän seurakunnan lehdessä ”Henki ja elämä” oli Markus Ilomäen haastattelu, jossa hän kertoo Lähetysseuran Nenäpäivä-kohteista Nepalissa.

Sunnuntaina 2.11. klo 18 on Jyväskylän Taulumäen kirkossa Nenäpäivän Tuomasmessu, jossa saarnaa Tapio Karjalainen ja avustaa Nina Melander-Ilomäki. Rukousalttarin päivän teemaan liittyen rakentaa Kaija Karjalainen.

Nenäpäivän hyväksi on mahdollista lahjoittaa messun päättyessä keräyslippaisiin ovella. Messuun tuleville jaetaan ovella Nepalin Nenäpäivä-kohteista kertova esite.

Teksti ja kuvat: Kaija Karjalainen

www.nenapaiva.fi

Lähetysseuran kautta Nenäpäivän tuki ulottuu yli 60 000 ihmiseen Nepalissa.

keskuksen työntekijöitä ja vapaaehtoisia