Joululaulut taipuvat myös messumusiikiksi

Kauneimmat Joululaulut -messun esittelytilaisuudessa musisoivat Senni Valtonen (edessä)

”Arkihuolesi kaikki heitä” raikui todella komeasti, kun joukko kanttoreita ja muita seurakuntien työntekijöitä kokoontui Lähetyskirkkoon 8.10. uuden Kauneimmat Joululaulut -messun esittelyyn. Kauneimpia Joululauluja lauletaan tänä vuonna 40. kerran. Messu on yksi juhlavuoden uutuuksista.

Kauneimmat Joululaulut -messu on adventti- ja jouluaikaan suunniteltu jumalanpalvelus, jossa pääosa musiikista on tuttuja joululauluja sekä niiden säveliin tehtyä liturgista musiikkia. Messun rakenne noudattaa normaalia ehtoollisjumalanpalveluksen kaavaa.

– Tällaista on kaivattukin, totesi arkkihiippakunnasta saapunut Marttilan seurakunnan kirkkoherra Janne Nurmi.

– Joulu osuu nyt useamman vuoden ajan keskelle viikkoa eli joulunajan pyhiä on todella paljon. Tämä tarjoaa vaihtelua joulunajan messuihin ja mahdollisuutta saada jotain vähän erilaista eri pyhiin.

Samaa mieltä oli naapuriseurakunnan Auran lähetyssihteeri Anna Välimäki. Hän pitää lähetystyötä esillä Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksissa mm. välittämällä seurakunnan nimikkolähetin, Jenni Haunian, terveisiä Pakistanista.

Helposti muokattavissa jokaisen seurakunnan käyttöön

Kauneimmat Joululaulut -messun on koonnut Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin lehtori Timo Kiiskinen. Hänen mukaansa messu on tehty niin, että se on helposti muunneltavissa erilaisiksi kokonaisuuksiksi messun toteuttajien toiveiden ja käytettävissä olevien muusikkojen määrän mukaan.

– Suurin osa musiikista on tuttujen joululaulujen sovituksia. Sävellettyä musiikkia on lähinnä joissakin alkusoitoissa. Kaikki laulut ja musiikki voidaan haluttaessa korvata tilanteeseen, teemaan tai liturgiaan paremmin soveltuvalla aineistolla. Sovitukset olen pyrkinyt tekemään mahdollisimman moni- ja helppokäyttöisiksi, Timo Kiiskinen kertoo.

Kiiskisen lisäksi messun suunnittelutyöryhmään kuuluivat Suomen Lähetysseuran musiikkisihteeri Päivi Mattila, kampanjasuunnittelija Ruut Lemmetyinen, seurakuntakannatusyksikön päällikkö, pastori Matti Huotari sekä Nurmes – Euroopan Joululaulukaupunki -hankkeen taiteellinen johtaja, oopperalaulaja Jussi Merikanto.

Yle Radio 1 lähettää Kauneimmat Joululaulut -messun Nurmeksen kirkosta kolmantena adventtina 16.12. Se sattuu olemaan sama päivämäärä, jona Kauneimmat Joululaulut laulettiin ensimmäisen kerran vuonna 1973.

Kauneimmat Joululaulut -messu on kaikkien seurakuntien käytettävissä. Se on julkaistu sähköisessä muodossa osoitteesta www.kauneimmatjoululaulut.fi/seurakunnille(tekijänoikeuksien vuoksi salasanan takana, ohjeet salasanan saamiseksi löytyvät netistä).