Joululahjaksi eettinen Onnen Lahja: Äitiyspakkaus ja terveystarkastukset pelastavat äitejä Nepalissa

Äitiyspakkaus-lahjalla tuetaan Suomen Lähetysseuran paikallisten kumppaneiden työtä äitien ja lapsien parissa. Nepalilainen Sapana Shrestha sai opastusta äiti-lapsiterveydestä ja nyt hän osaa seurata vauvansa kehittymistä. Kuva Anni Takko

Lähetysseuran eettisistä ja aineettomista Onnen Lahjoista löytyy paljon hyviä ideoita myös joululahjoiksi. Suosituimpia lahjoja ovat olleet puuntaimi ja koulukirjat lapselle. Uusimpia lisäyksiä valikoimaan on 30 euron arvoinen äitiyspakkaus.

Jokainen lahja on konkreettinen esimerkki työstä, jota Lähetysseura tekee jossain päin maailmaa. Äitiyspakkaus-lahjalla tuetaan Suomen Lähetysseuran paikallisten kumppaneiden työtä äitien ja lasten parissa. Nuoret äidit saavat koulutusta ja tietoa äiti-lapsi-terveydestä, heitä ohjataan synnyttämään klinikoille jne.

Äitejä houkutellaan sairaalaan synnyttämään

Nepalin maaseudulla on yhä tavallista, että naiset synnyttävät kotona. Tyypilliset köyhyyteen sekä huonoon ravintoon ja hygieniaan liittyvät taudit ovat yleisiä. Monet lapset ovat aliravittuja.

Sapana Shrestha pääsi synnyttämään sairaalaan ja on siitä onnellinen. Sairaalassa ei ole saatavissa kipulääkkeitä, mutta kaikki meni hyvin.

Suomen Lähetysseuran tuella Sapana pääsi koko raskautensa ajan säännöllisiin terveystarkastuksiin ja myös ultraäänitutkimukseen. Lähetysseuran kumppanijärjestö Shanti-Nepal parantaa erityisesti syrjittyihin ihmisryhmiin kuuluvien yhteisöjen terveyteen liittyviä elinoloja. Tavoitteena on, että vähemmistöyhteisöjen terveyteen liittyvät olosuhteet paranevat, hygieniataso nousee ja tietämys ravinnosta ja äiti-lapsi-terveydestä kasvaa.

Sapana on käynyt jo kerran tarkastuksessa vauvan kanssa synnytyksen jälkeen. ”Sain sairaalasta vauvalle rokotuskortin, ja samaan korttiin merkitään myös vauvan painon kehittyminen”, Sapana kertoo.

www.onnenlahjat.fi