Jokainen sentti vie lähemmäs koulua: Sunnuntain 27.9. kolehti kehitysmaiden vammaisille lapsille

Etiopian Mekane Yesus -kirkon ylläpitämän kuurojenkoulun oppilaat Hosainassa ovat osoittaneet

Sunnuntaina 27.9. kerätään luterilaisissa kirkoissa valtakunnallinen kolehti vammaisten oikeuksien toteuttamiseen Suomen Lähetysseuran Tasaus-kampanjan kautta. Kampanja keskittyy tänä vuonna erityisesti vammaisten lasten koulunkäynnin edistämiseen.

Kehitysmaissa vain kolme vammaista lasta sadasta pääsee kouluun. Kaikista pahin tilanne on köyhien perheiden kohdalla. Perheellä ei ole varaa antaa lapselle sitä erityishoitoa, jota hän tarvitsee, usein ei edes tietoa lapsen tarpeista tai mahdollisuuksista. Usein ajatellaan, että vammainen lapsi ei voi oppia mitään tai häntä ei voi auttaa. Monissa maissa vammaisuus myös koetaan häpeäksi, joka halutaan piilottaa ympäristöltä.

Monessa kehitysmaassa juuri kirkko ja kristilliset järjestöt tekevät merkittävää sosiaali- ja terveydenhuoltotyötä sekä myös vaikutus- ja asennekasvatustyötä vammaisten aseman parantamiseksi. Lähetysseura toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa, ja se on yksi suurimpia kirkollisen vammaistyön toteuttajia maailmassa.

Lähetysseuran tuella järjestetään kuntoutusta ja terveydenhoitoa, lisätään erityisopetusta ja koulutetaan opettajia, annetaan oikeaa tietoa vammaisuuden syistä ja ehkäisemisestä, tehdään vaikuttamistyötä sekä edistetään vammaisten oikeuksien toteutumista monin eri tavoin.

Vammaisillakin lapsilla on oikeus käydä koulua, oppia lukemaan ja laskemaan sekä leikkiä muiden lasten kanssa. Heillä on oikeus opiskella ammattiin ja tehdä työtä toimeentulonsa eteen. ”Jokainen sentti vie lähemmäs koulua” on Lähetysseuran Tasaus-kampanjan motto.

Lähetysseura

• tekee etsivää vammaistyötä maaseutukylissä, sillä monia lapsia piilotellaan ja hävetään.
  • valistaa vanhempia koulutuksen tärkeydestä ja vammaisen lapsen hoitamisesta.
  • osallistuu vammaisen lapsen koulumaksuihin.
  • kouluttaa erityisopettajia.
  • tukee oppimateriaalien laatimisessa.
  • auttaa vanhempia elannon hankkimisessa, jotta heillä on varaa lähettää lapsensa kouluun.
  • vaikuttaa opetusalan viranomaisiin, jotta he edistäisivät vammaisten lasten asemaa.

Kolehtia kännykällä

Kolehtiin voi osallistua myös lähettämällä tekstiviesti LAHJA10 (10 e) tai LAHJA5 (5 e) numeroon 16155.

Katso tarinoita koulutieltä:
Etiopialainen Adanech ja nepalilainen Pooja kertovat, mitä esteitä vammaisen nuoren koulutiellä on ja mitä koulutus heille merkitsee.

ettei kuurous tarkoita kyvyttömyyttä oppia. Lähetysseura ja kirkko ovat tehneet uraauurtavaa ja menestyksellistä työtä Etiopiassa kuurojen koulutuksen ja aseman parantamiseksi. Kuva Katri Leino-Nzau