Jaakko Löytyn juhlakiertue esiintyy Rovaniemellä 13. kesäkuuta

”En olisi voinut keksiä konserttien tuloille parempaa kohdetta kuin työ vammaisten ihmisarvon toteutumiseksi Nepalissa

Muusikko Jaakko Löytty täytti helmikuussa 60 vuotta. Pyöreiden vuosien kunniaksi hän järjestää juhlakiertueen Hyvät sanat – taivaallinen sävel, joka alkoi kahdeksalla konsertilla maaliskuussa. Juhlakiertueen seuraava konsertti pidetään Rovaniemellä 13. kesäkuuta.

Jaakko Löytyn lauluja kuten ”Tilkkutäkki” tai ”On meillä unelma” lauletaan edelleen rippikouluissa. Toiset laulut kuten ”Siunaa koko maailmaa” ja ”Kahden maan kansalainen” soivat usein kirkoissa. Monet Löytyn laulut ovat syntyneet myös siksi, että hän tahtoo pitää kaikkein heikoimpien puolta.

-Useimmat konserttini lauluista puhuvat sitoutumisesta, Jaakko Löytty kertoo. Ajattelen, että lähetysjuhlille tuleva väkikin on lähetykseen ja lähimmäisyyteen sitoutuneita. Lähetysseuran tunnus on ollut jo vuosia Rakkaus, Usko, Toivo. Konsertissa yritän muotoilla saman asian näin: Rakastan, uskon ja toivon.

Oivalluksia Lapin tuntureilla ja Afrikan aavikoilla

Eräässä Jaakko Löytyn laulussa sanotaan: Korkean vuoren rinteille johti Herra mut laupeudessaan. Kyseessä on Mooseksen ja Martin Luther Kingin yhteinen näky luvatusta maasta.

-Rovaniemen lähetysjuhlilla noustaan myös näköalapaikalle katsomaan kohti huomispäivää, joka on täynnä haasteita, mutta myös toivoa. Olen Lapin autioilla vuorimailla kokenut samoja olemassaolon oivalluksia kuin Namibin erämaassa ja Pohjois-Senegalin karuilla aavikoilla. Näissä paikoissa tuntee voimakkaasti olevansa yhtä aikaa kaukana ja lähellä.

Tasaus ja rakkaus konsertin teemoina

Jaakko Löytyn juhlakiertueen konsertti koostuu kahdesta osasta. Konsertin alkuosan teema on tasaus Jumalan maailmassa, loppuosa on omistettu parisuhdelauluille.

-Mielestäni nämä kaksi teemaa ovat tärkeitä kirkon työssä. Meidän tulee kantaa huolta yhtälailla sekä lähimpänä olevista että kauaksi jääneistä.

Löytty on naimisissa kirjailija Kaija Pispan kanssa.

-Kaijan kanssa meillä on pitkä taistelusuhde, olemme onnistuneet taistelemaan samalla puolella jo 40 vuotta. Konsertin rakkauslauluilla haluan tukea pariskuntia heidän valitsemallaan pitkänsitkeällä tiellä.

Vuosina 1988-94 Löytty toimi Lähetysseuran lähettämänä Senegalin luterilaisen kirkon musiikkityössä. Yhteistyössä kirkon muusikon Nicolas Sarrin kanssa hän toimitti kirkolle ensimmäisen laulukirjan, jonka sävelistä suurin osa on senegalilaista alkuperää. Lapsuudessaan Jaakko Löytty asui Namibiassa, silloisessa Lounais-Afrikassa vuosina 1955-67. Nykyään hän työskentelee Herättäjä-Yhdistyksen Satakunnan, Varsinais-Suomen ja Hämeen aluesihteerinä.

-Toivotan konserttiini tervetulleiksi erityisesti ne, jotka ovat elämänsä varrella kuulleet ja kuluttaneet musiikkiani. Konsertissa voimme yhdessä muistella menneitä vuosia ja laulaa niiden tunnussäveliä. Kutsun myös lähetyksen töissä olleita mukaan iloitsemaan Jumalan kutsusta ja kiittämään Tehtävän Antajaa kaikesta hyvästä, mitä Hän on matkan varrella meille suonut.

***

Jaakko Löytyn juhlakiertueen Hyvät sanat – taivaallinen sävel -konsertti pidetään 13.6. klo 20.00 Rovaniemen Lappi Areenalla, osoite Hiihtomajantie 2

Liput:

Lipunmyynti www.lippu.fi