Iloa, musiikkia ja heittäytymistä – Mimosa Hedberg harrastaa Nepalissa salsaa

Vuonna 2019 Mimosa Hedberg löysi Nepalista pienen, mutta aktiivisen salsakoulun. Sitten iski korona ja rajoitukset. Nyt tunnelin päässä näkyy valoa.

Mimosa Hedberg on päässyt jälleen tanssimaan salsaa Nepalissa.
Salsan lisäksi Mimosa Hedberg on innostunut tanssimaan kizombaa ja bachataa. Kuvat: Mimosa Hedbergin kotialbumi.

Nepalin pääkaupungissa Kathmandussa on salsakoulu, jossa latinalaisia tansseja harjoittelee joukko nepalilaisia ja yksi suomalainen. Mimosa Hedberg oli käynyt salsan alkeiskurssin Suomessa vuosia sitten asuessaan. Harrastuksen uudelleen käynnistäminen Nepalissa on ollut luontevaa, ja tanssisalilta on löytynyt tärkeä yhteisö.

”Nepalilaiset ovat heittäytyjiä ja tykkäävät pitää hauskaa. Siellä nauretaan paljon”, Mimosa kuvailee.

Nepalilaisilla ei ole hänen mukaansa samanlaista kynnystä kuin suomalaisilla. Nepalissa saa kokeilla uutta ilman pelkoa itsensä nolaamisesta.

Mimosalle tanssi on luontainen tapa ilmaista itseään. Se tarjoaa iloa, liikuntaa ja uusia ystäviä. Ei sovi myöskään unohtaa musiikkia, josta tanssiessa pääsee nauttimaan.

Mimosa on innostunut salsan lisäksi harrastamaan kahta muutakin tanssia: kizombaa ja bachataa. Salsa on näistä vauhdikkain tanssilaji, jossa tapahtuu lyhyessä ajassa paljon, tehdään nopeita pyörähdyksiä ja käännöksiä. Lopputulos näyttää sulavalta ja vaivattomalta, mutta vaikutelman luominen vaatii paljon harjoittelua.

Salsa on paritanssi. Mimosalle on vaatinut totuttelua, että tanssissa mies vie:

”Siinä joutuu laittamaan aivot narikkaan. On aika meditatiivista olla toisen vietävänä.”

Dalit-tyttöjen unelmat tekivät Mimosaan vaikutuksen

Mimosa on työskennellyt kolmen vuoden ajan Lähetysseuran alueellisena viestinnän asiantuntijana Nepalissa. Hänen tehtävänään on kertoa, mitä Lähetysseura ja sen yhteistyökumppanit ovat saaneet aikaan sekä kouluttaa ja tukea nepalilaisia yhteistyöjärjestöjä.

Tarinoita työn tuloksista syntyy reissuilla hankekyliin. Näillä työmatkoilla Mimosa haastattelee, ottaa kuvia ja videoita.

Haastatteluhetkellä Mimosa on äskettäin vieraillut syrjittyjen dalitien luona. Häneen teki vaikutuksen, miten motivoituneita nuoret dalit-tytöt olivat.

”Dalitit ovat Nepalin yhteiskunnassa todella syrjittyä porukkaa. Heidän elämän edellytyksensä ovat aivan erilaisia kuin monilla yläkastisilla.”

Dalitien mahdollisuudet päästä haluamaansa koulutukseen tai työhön ovat huonompia kuin yläkastisilla. Siitä huolimatta tytöt eivät ole luopuneet unelmistaan. Joku halusi lääkäriksi, toinen opettajaksi ja kolmas sotilaaksi.

Dalit-nuorilla on ollut korona-aikana tärkeä rooli oikean tiedon levittämisessä talosta taloon Lähetysseuran yhteistyökumppanin kanssa. Ensimmäinen korona-aalto iski Nepaliin syksyllä 2020 ja toinen keväällä 2021. Jälkimmäisen aallon aikana maassa oli Mimosan sanoin ”helvetti irti”.

Nyt korona alkaa helpottaa. Yksi syy siihen ovat rokotteet. Rokotustahti on ollut Suomea verkkaisempi, mutta Nepalin väestöstä kaksi rokotetta on saanut kohta neljännes väestöstä. Toinen syy on se, että tuoreessa tutkimuksessa liki 70 prosentilta tutkituista nepalilaisista löytyi vasta-aineita satunnaisissa testeissä. Osalle vasta-aineita on synnyttänyt rokotus, osalle sairastettu tauti.

Korona-aikana salsatunnit ovat olleet tauolla, mutta koronatilanteen helpottuessa Mimosa on ottanut yksityistunteja. Ensi viikolla pitkä tauko päättyy: salsatunnit jatkuvat vihdoin.

Teksti: Tarmo Ylhävuori