Ilmastonmuutos uhkaa köyhimpiä – Tietoa Lähetysseuran ilmastotyöstä

ihmiset hoitavat vihreitä puuntaimia Tansanian Kishapun alueella
Kyläläiset hoitavat puuntaimia Tansanian Kishapun alueella. Kuva: Hannes Honkanen

Ilmastonmuutos tekee säät ennustamattomiksi ja lisää äärimmäisiä sääilmiöitä, kuten kuivuutta, tulvia ja hirmumyrskyjä. Nämä vaikutukset uhkaavat erityisesti kehittyvissä maissa asuvia köyhiä ihmisiä, joilla on heikoimmat edellytykset varautua muuttuvaan ilmastoon.

Köyhimpien maiden osuus päästöjen syntymiseen on ollut historiallisesti erittäin vähäinen. Silti ilmastonmuutoksesta kärsivät juuri ne ihmiset, jotka ovat vähiten sen syntyyn vaikuttaneet.

Suomen Lähetysseuran työalueilla ilmastonmuutos vaikuttaa jo nyt viljelyyn ja veden saatavuuteen. Kehitysmaissa maanviljely on tärkeä elinkeino, ja jo yksi huono sato voi merkitä perheille nälkää ja köyhyyden pahenemista.

Veden saatavuudella on vaikutusta myös tyttöjen koulunkäyntiin, sillä he ovat usein vastuussa veden kantamisesta. Jos tytöt joutuvat käyttämään päivästään yhä enemmän aikaa vedenhakuun, he eivät pääse kouluun. Ilmastonmuutoksen vaikutukset lisäävät erityisesti naisten ja tyttöjen työtaakkaa, sillä he huolehtivat usein ruuanvalmistuksesta. Myös lapsiavioliitot voivat lisääntyä, jos taloudessa on tiukkaa ja ruokaa vähän.

Ilmastonmuutoksen aiheuttamat tulvat voivat vaikuttaa ihmisten terveyteen, sillä tulvien aikaan vesi helposti saastuu. Tulvat voivat myös tuhota viljelyksiä tai ruokavarastoja.

Katso alta video ilmastonmuutoksen vaikutuksista kehitysmaissa:

Puiden istutusta, puuta säästäviä liesiä ja tippakastelua

Suomen Lähetysseura tukee kehitysmaiden ihmisiä ilmastonmuutokseen sopeutumisessa ja ilmastonmuutoksen hillinnässä.

Esimerkiksi Tansaniassa Lähetysseura on kouluttanut kyläyhteisöjä vettä säästävien tippakastelujärjestelmien ja puuta säästävien liesien rakentamisesta. Lähetysseura kehittää Tansaniassa myös yläkoulujen ympäristökasvatusta

Lähetysseura tukee myös kuivuutta paremmin kestävien viljelylajikkeiden, kuten bataatin, auringonkukan, hirssin ja durran, käyttöönottoa toimintamaissaan.

Lähetysseuran tuella istutetaan myös puita, jotka sitovat hiilidioksidia ja tarjoavat mahdollisuuden peltometsäviljelyyn tai mehiläistenhoitoon. Istutettavia puita ovat esimerkiksi hedelmäpuut, akaasia ja mahonki. Istutetut puut ovat tyypillisesti paikallisia lajeja, mikä turvaa luonnon monimuotoisuuden säilymistä

Esimerkiksi Nepalissa uusia tuhohyönteisiä torjutaan itse tehdyillä luonnonmukaisilla hyönteismyrkyillä, joihin tulee muun muassa puhvelin virtsaa, yrttejä, chiliä ja sitruunaa.

Lähetysseura myös kouluttaa yhteistyökumppaneitaan ilmastonmuutokseen ja katastrofeihin varautumisesta.

Lahjoita Lähetysseuran ilmastotyöhön Ympäristöpankin kautta:

Lahjoita Ympäristöpankkiin

Katso videolta, miten Lähetysseura tukee kyläyhteisöjä ilmastonmuutokseen sopeutumisessa Tansaniassa:

Katso videoilta, miten eri ikäiset ihmiset eri puolilta maailmaa ajattelevat ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista.

Lue lisää Ympäristöpankista