Ilembulan orpokodissa Tansaniassa juhlittiin yhteistä matkaa

Ilembulan orpokodissa vietettiin kiitosjuhlaa maaliskuussa ja muisteltiin orpokodin ja Lähetysseuran yhteistyötä. Kuva Katri Kuusikallio

Ilembulan orpokodissa vietettiin maaliskuisena sunnuntaina juhlaa, jossa muistettiin Suomen Lähetysseuran ja orpokodin yhteistyötä vuosien varrella.

Suomalaiset kummit ovat tukeneet Ilembulan lapsia kummiohjelman kautta vuodesta 2004 alkaen. Syksyllä 2005 tulipalo tuhosi orpokodin rakennuksen ja silloin orpokoti rakennettiin uudelleen Lasten Pankin tuella.  Lähetysseuran taloudellinen tuki Ilembulan orpokodille loppui vuonna 2013. Yhteistyö jatkuu edelleen harjoittelijoiden ja vapaaehtoisten kautta.

Lämminhenkisessä juhlassa oli mukana Ilembulan luterilaisen sairaalan ja Eteläisen hiippakunnan johtoa, Suomen Lähetysseuran edustajia sekä orpokodin entisiä ja nykyisiä lapsia ja työntekijöitä.

Orpokoti sairaalan yhteyteen

Ilembulan sairaalan ylihoitaja Agnes Lwiva kertoi orpokodin historiasta ja toiminnasta.  Orpokoti perustettiin vuonna 1960 ja se on alusta alkaen toiminut Ilembulan sairaalan yhteydessä. Orpokodin lapset ovat iältään vastasyntyneistä kaksivuotiaisiin.

Suunnitelmana on, että lapset voisivat tulevaisuudessa olla orpokodissa kolmivuotiaiksi asti. Osa lapsista on menettänyt toisen tai molemmat vanhempansa, osalla taas vanhemmat kärsivät esimerkiksi mielenterveysongelmista. Ilembulan orpokodissa on tilaa 15 lapselle. Tällä hetkellä lapsia on 11.

Juhlassa kuultiin lyhyitä puheenvuoroja, kaksi kuoroa lauloi ja syötiin yhteinen juhla-ateria. Orpokoti ja sen lapset saivat vierailta lahjoina ruokatarvikkeita, saippuaa, leluja, täkkejä ja rahaa.

Ilembulan sairaalassa pitkään palvellut lastenlääkäri Leena Pasanen muisteli, kuinka hänen tullessaan Ilembulaan 1980-luvun alussa orpokoti toimi yhdessä huoneessa. Ystävien tuella orpokodin puitteet ovat parantuneet vuosian saatossa.

Kirkollisen työn koordinaattori Visa Kuusikallio iloitsi siitä, että Ilembulan orpokodin lapset ovat rakastettuja ja he saavat hyvän alun elämälleen vaikeuksista huolimatta.

Eteläisen hiippakunnan terveystyön johtaja Atu Bange kiitti Lähetysseuran panosta Ilembulan orpokodin ja koko Eteläisen hiippakunnan hyväksi.

– Olemme kulkeneet yhdessä jo pitkän matkaa ja toivon, että yhteytemme jatkuu vastakin. Jumala siunatkoon kaikkia, jotka ovat auttaneet meitä huolehtimaan lapsistamme.

Ilembulan orpokodilla on ystäviä niin Tansaniassa kuin ulkomaillakin. Se saa tukea sekä erilaisilta yhteisöiltä että yksittäisiltä ihmisiltä. Haaveena Ilembulassa on perustaa vierastalo ja leikkikoulu, joiden avulla voitaisiin kasvattaa orpokodin tuloja.

Orpokodista hotellialalle

Juhlassa oli mukana myös Ilembulan orpokodin entinen kasvatti Asha Petro (28). Hän on opiskellut hotellialaa ja on nyt työssä Ilembulan sairaalan vierastalossa.

Asha oli orpokotiin tullessaan lähes 3-vuotias ja asui siellä noin kolmen vuoden ajan. Hän muistelee aikaansa orpokodissa.

– Meitä oli vain kaksi kävelevää lasta ja muut paljon pienempiä. Hoitajia ei ollut kovin montaa. Nykyään tilat ovat paljon isommat ja hoitajia enemmän. Käyn täällä silloin tällöin vierailulla. Olen kiitollinen siitä huolenpidosta, jota täällä aikoinani sain.

Riikka Gammelin