Ihmiskauppa voidaan pysäyttää: uutuuskirja paneutuu vakavaan ongelmaan

Steve Chalken ja Cherie Blairin teos Seis! Pysäytä ihmiskauppa (Suomen Lähetysseura 2011) paneutuu yhteen aikamme vakavimmista ongelmista. Julma ihmiskauppa orjuuttaa miljoonia ihmisiä eri puolilla maailmaa epäinhimilliseen pakkotyöhön ja seksuaaliseen hyväksikäyttöön.

Ihmiskauppa on orjakauppaa, joka tuottaa vuodessa noin 10–12 miljardia dollaria. UNICEFin arvioiden mukaan ihmiskaupan uhreiksi joutuu noin 1,2 miljoonaa lasta vuodessa. Seksuaaliseen hyväksikäyttöön myydään kaksi lasta minuutissa. Rajojen yli kuljetetaan noin 800 000 ihmistä vuodessa. Kyseessä on siis laajamittainen, järjestäytynyt toiminta, joka ulottuu myös Suomeen ja koko Eurooppaan.

Tässä kirjassa Stop the Traffik -järjestön perustaja ja ihmiskaupan asiantuntija Steve Chalke tarkastelee ihmiskaupan laajuutta ja muotoja sekä kertoo, mitä tavallinen ihminen voi tehdä ihmiskaupan lopettamiseksi. Kirjan sivuilla on lukuisia tositarinoita niin länsiafrikkalaisille kaakaoviljelmille pakkotyöhön ryöstetyistä lapsista, läntisen Euroopan bordelleihin huijatuista tytöistä, kotitalouksissa orjina toimivista aasialaisnaisista kuin kansainvälisen elinkaupan uhreina tapetuista ihmisistä.

Seis! Pysäytä ihmiskauppa -kirjassa on myös ihmisoikeusjuristi Cherie Blairin kirjoittama luku, jossa käsitellään ihmiskauppaa nuorten tyttöjen ja naisten näkökulmasta. Kirja julkaistiin alun perin Englannissa vuonna 2009 nimellä Stop the Traffik, ja se herätti ilmestyessään laajaa kansainvälistä huomiota.

Stop the Traffik -kirja ilmestyy nyt suomeksi, osin lyhennettynä. Kirjan lopussa olevaan lukuun on koottu ihmiskauppaan liittyviä kertomuksia Suomen Lähetysseuran työalueilta, muun muassa Israelista, Thaimaasta ja Mekong-alueelta.

”Ihmiskauppa erilaisine lieveilmiöineen on valitettavan tuttu ongelma maailmalla toimiville työntekijöillemme. Kristittyinä emme voi hyväksyä ihmiskauppaa, pakkotyötä emmekä seksuaalista hyväksikäyttöä. Ne ovat julmaa ihmisarvon loukkaamista”, toteaa Suomen Lähetysseuran johtaja Seppo Rissanen kirjan esipuheessa.

Suomen Lähetysseuran verkkokauppa Basaari