Huoli tulevaisuudesta painaa syrjäisten kylien asukkaita Nepalissa

Ranu Kumari Rokha käveli kaksi tuntia kotikylästään saadakseen apua. ”Olemme todella kiitollisia avusta. Se auttaa meidät alkuun

Ilo saadusta avusta mutta myös huoli tulevaisuudesta vuorottelevat maanjäristyksen runtelemissa kylissä.

Gorkhan läänissä asuvan Ranu Kumari Rokhan perhe menetti kotinsa ja omaisuutensa 25.4. tapahtuneessa maanjäristyksessä. Perheessä on tytär ja kaksi poikaa. Aviomies työskentelee Kathmandussa.

”Olemme todella kiitollisia avusta, se auttaa meidät alkuun, koska kaikki aika menee tällä hetkellä talon raunioiden siivoamiseen”, kertoo Ranu Kumari Rokha.

Huoli uuden talon rakentamisesta painaa, koska perheellä ei ole rahaa säästössä, ja työvoiman saaminen kylässä on vaikeaa. Aviomies ei voi jättää työtään, koska hänen palkkansa on pienen peltotilkun ohella perheen ainoa toimeentulo.

Avustuksen saatuaan Ranu Kumari Rokha lähti kotikyläänsä, jonne on kahden tunnin kävelymatka.

”Tämä oli kahteen viikkoon ensimmäinen todellinen avustus, jonka saimme ja jolla pääsemme uuteen alkuun katastrofin keskellä”, kylän asukkaat kiittivät avun tuojia.

Jokainen talous sai avustuspaketin, jossa on 30 kilon riisisäkki, 3 litraa öljyä, 3 palaa saippuaa, 2 kiloa suolaa ja pressu katokseksi.

Buddi Ramin ja Umadevi Uperkotin koti tuhoutui täysin järistyksessä. Samoin tuhoutuivat kahden veljen talot naapurissa. Perhe kuuluu daliteihin, ja maanjäristyksen jälkeen heidän vaikea tilanteensa paheni ennestään. Nyt he ovat huolissaan, mistä löytävät rahaa uuden kodin rakentamiseen.

Aarutarin koko kylä vaurioitui pahasti, ja muutamaa taloa lukuun ottamatta kaikki ovat asuinkelvottomia. Myös kylän koulu vaurioitui järistyksessä. Riisipelloille vettä tuova kanava hautautui 200 metrin pituudelta maanvyörymän alle ja, koko alueen riisisato on kuivumisen vuoksi vaarassa. Kyläläiset ovat päättäneet lähteä avaamaan kanavaa, mutta jo kahdessa viikossa alueen peltojen riisi on alkanut kellastua.

Työtä täydellä sydämellä

Lähetysseuran kumppanien SAHASin ja Shanti Nepalin työntekijät tekevät ympäripyöreää päivää, jotta hätäapu saavuttaisi tarvitsijat mahdollisimman nopeasti. He selvisivät maanjäristyksestä vammoitta, mutta monien kodit ovat vaurioituneet tai tuhoutuneet asuinkelvottomiksi. Nyt hekin nukkuvat teltoissa.

Myös järjestöjen paikallinen toimisto vaurioitui pahoin, ja sen yhteydessä olevat vuokra-asunnot ovat asumiskelvottomia.

Lähetysseura ja paikalliset kumppanit valitsivat avunsaajat yhdessä paikallishallinnon kanssa. Tähän mennessä Dhadingin, Gorkhan ja Tanahun lääneissä apua on saanut 4650 kotitaloutta.

”Kumppanimme ovat tehneet todella paljon töitä vaikeissa olosuhteissa, jotta apua on saatu nopeasti perille. Hätäapu, joka on ensivaiheessa ruokaa ja suojaa, on tavoittanut nopeasti avun tarvitsijoita”, toteaa Lähetysseuran Nepalin-kehitysyhteistyökoordinaattori Hannaleena Pölkki.

Työ täysin tuhoutuneissa kylissä on vasta alussa, sillä kumppanien työntekijät eivät ole vielä päässeet kartoittamaan tuhoja kaikilla alueilla.

Lahjoita netissä

Voit lahjoittaa myös näin:

Tilille FI60 8179 9710 0312 86 kirjoita viestikenttään AUTA

Soita numeroon 0600 11320 (puhelun hinta 20,28 e + pvm.)

Lähetä tekstiviesti AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155

koska kaikki aika menee tällä hetkellä talon raunioiden siivoamiseen”
hän sanoi. Kuva: Heikki Takko