Hongkongin seminaarin 100-vuotisjuhlavuosi päättyi jumalanpalvelukseen

Seminaarin työntekijät jakoivat ehtoollista Hongkongin luterilaisen seminaarin 100-vuotisjuhlavuoden päätösmessussa. Kuva Nele Borchardt

Hongkongin luterilaisen seminaarin (Lutheran Theological Seminary, LTS) 100-vuotisjuhlavuosi päättyi jumalanpalvelukseen Totuuden kirkossa (Truth Church) 24.11. Neljä lähetysjärjestöä, mukana Suomen Lähetysseura, perustivat seminaarin alun perin Kiinan Shekoun kaupunkiin. Kiinan poliittisen tilanteen vuoksi seminaari siirrettiin Hongkongiin vuonna 1948.

Seminaarin juhla oli monien yhteistyötä: Piispa Jenny Chan, Hongkongin kiinalaisten kristillisten kirkkojen unionin puheenjohtaja, pastori Chung Ka Lok, Hongkongin kristillisen neuvoston pääsihteeri, pastori Po Kam Cheung ja Hongkongin teologisen opetuksen järjestön puheenjohtaja, pastori Li Shing Lam esittivät onnitteluviestinsä; paikallisten ja kansainvälisten oppilaiden kuorot esiintyivät, Lähetysseuran työntekijä Elina Veikkola esitti kristillistä tanssia ja seminaarin työntekijät jakoivat koko juhlaväelle ehtoollisen. Lähetysseuran ulkomaantyön johtaja Rolf Steffansson ja aluepäällikkö Jan-Eerik Leppänen olivat eturivissä kunniapaikoilla.

Pastori Bob Lo muisteli saarnassaan seminaarin historiaa – kuinka pitkälle on päästy ja miten monen mutkan kautta. Jumalan armosta ja kovan työn seurauksena seminaari on sitä, mitä se tänä päivänä on.

Opiskelijoita monista maista

Vanhaa testamenttia opettava Lähetysseuran työntekijä Francis Borchardt kertoo seminaarin olevan kolmen parhaan joukossa Hongkongin kolmestakymmenestä seminaarista. Oppilaat valitsevat seminaarin sen kansainvälisyyden ja liberaalisuuden vuoksi.

Catherine Tong Siu Yee kertoo ottaneensa kursseja toisissakin seminaareissa, mutta vasta LTS:ssa hän sai vapauden itsenäiseen ajatteluun ja akateemiseen keskusteluun. Amerikkalainen Krista Rune Marie Nielsen puolestaan valitsi LTS:n sen kansainvälisyyden vuoksi.

– LTS on kuin perhe, autamme kaikki toisiamme. Toiset seminaarit Hongkongissa eivät osallistu kansainvälisten oppilaidensa tekemisiin yhtä paljon, Nielsen sanoo.

Lähetystyön kurssit suosittuja

Suosituimmat kurssit seminaarissa ovat lähetystyön kurssit. Ehkä juuri siksi toisista kulttuureista kiinnostuneet opiskelijat ovat hakeutuneet nimenomaan LTS:iin opiskelemaan. Monet opiskelijat toivovat pääsevänsä Hongkongissa työhön omien etnisten ryhmiensä pariin tai lähetystyöhön kokonaan muihin maihin.

– LTS on Kaakkois-Aasiassa tärkeä keskus. Jos opiskelijat eivät pääse opiskelemaan Aasian ulkopuolelle, he hakeutuvat LTS:iin. Paikallisten opiskelijoiden lisäksi seminaarille ovat kasvavassa määrin tärkeitä sekä mannerkiinalaiset että kaakkoisaasialaiset opiskelijat.  Heillä on yleensä monen vuoden kokemus seurakuntatyöstä, mutta teologinen tietämys voi olla pyhäkoulun tai raamattuopiston tasoa, Francis Borchardt kertoo.

Seminaarissa opiskelee vuosittain kolme opiskelijaa Lähetysseuran stipendiaatteina. Myanmarilaiset Val Do Thang ja Cer Thlia aloittivat opintonsa tänä syksynä. Molemmat ovat vuoden maisteriohjelmassa, Val Do Thang opiskelee kirjastotyötä, Cer Thlia diakoniaa. Lisäksi laosilainen Chinda Souksapeuth jatkaa teologian kandidaatin opintojaan.

Seminaarissa opiskelee vajaa 500 hongkongilaista ja noin 150 lähinnä Kaakkois-Aasian maista tullutta opiskelijaa. Seminaarista valmistuu mm. ylemmän ja alemman asteen teologeja, diakoneja ja kristillisen kirjaston hoitajia. Siellä voi väitellä myös teologian tohtoriksi. Opetuskielinä käytetään kiinaa ja englantia. Suomen Lähetysseura on tukenut seminaarin toimintaa sen perustamisesta lähtien.

Heidi Saito