Hongkongin luterilainen kirkko täyttää 60 vuotta

Juhlavieraita Hongkongin ev.lut. kirkon 60-vuotisjuhlallisuuksissa. Lähetysseuran aluepäällikkö Jan-Eerik Leppänen taaimmaisessa rivissä kolmas vasemmalta. Kuva ELCHK/Simon Poon

Toukokuun puolivälissä juhlistettiin Hongkongin evankelisluterilaista kirkkoa, jonka perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 60 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestettiin kahden päivän pituinen seminaari ja gaalaillallinen, joiden kunniavieraiksi saatiin kirkon perustamisessa mukana olleiden Amerikan yhtyneiden luterilaisen lähetyksen (ELCA), Norjan lähetysseuran (NMS) ja Suomen Lähetysseuran edustajia.

Hongkongin evankelisluterilaisella kirkolla on nykyisin 52 seurakuntaa, yli 15 000 jäsentä sekä lähes 100 pastoria ja evankelistaa. Ulkomaisia lähetystyöntekijöitä kirkon palveluksessa on kymmenkunta. Kirkko on itse lähettänyt lähetystyöntekijöitä Thaimaahan, Fijille ja Kambodzhaan.

Olennainen osa kirkon työtä ovat koulut ja sosiaalityö. Kirkolla on 5 yläastetta ja lukiota, 7 ala-astetta ja 7 päiväkotia. Kirkon sosiaalityön osasto koostuu yli 40 yksiköstä ja työllistää 700 sosiaalityöntekijää. Lähetysseuran perustamat sosiaalityönkeskukset on luovutettu kirkolle 1990-luvulta alkaen. Viimeinen, Ling Oin huumevieroitus- ja kuntoutuskeskus, siirrettiin kirkolle tämän vuoden maaliskuussa.

Upu Leppänen