Hiv ja aids -työn tulevaisuus puhutti Maailman aids-päivän seminaarissa 1.12.

”Hiv ja aids – mitä on tehtävissä?”, kysyttiin Suomen Lähetysseuran ja Suomen Punaisen Ristin järjestämässä seminaarissa Turussa Maailman aids-päivänä 1.12.

Hi-virus on maailman vakavin terveys- ja kehityshaaste. Vuonna 2011 maailmassa oli 34,2 milj. hiv-positiivista, joista vain kahdeksan miljoonaa oli lääkehoidon piirissä. Lähes kaikki hiv-positiiviset elävät matalan ja keskitulon maissa. Nuorilla naisilla riski sairastua on miehiin verrattuna kaksinkertainen.

”Naisten haavoittuvuutta lisäävät sukupuolten epätasa-arvo, seksuaalinen väkivalta ja heikko pääsy hoitoon”, Suomen Lähetysseuran kasvatussihteeri Kati Kemppainen kertoi.

Hyviä uutisia Afrikasta

Afrikan mantereen aids-kuolemat ovat vähentyneet huomattavasti palvelujen parantumisen, arv-lääkityksen yleistymisen ja äidiltä lapselle välittyvien tartuntojen tuloksellisen ehkäisyn myötä. Uudet tartunnat ovat pudonneet neljännekseen vuodesta 2001. Myös nuorten tartunnat ovat laskussa.

Kemppaisen mukaan hyvien uutisten taustalla on kotimaisten investointien lisääntyminen, apuriippuvuuden väheneminen sekä poliittinen ja strateginen johtajuus. Myös aids-ohjelmat tehostuneet ja monipuolistuneet.

Aids-orpoja on tästä huolimatta noin 15 miljoonaa, ja noin puolet tartunnat saaneista ja riskiryhmistä ei edelleenkään pääse ennaltaehkäisyn, hoidon ja hoivan pariin. Hi-viruksella ja aids-epidemialla on huomattavia vaikutuksia yhteisöjen ja yhteiskuntien kehitykseen ja talouskasvuun. Hiv ja aids- työn tulevaisuuden haasteena onkin hoidon kattavuuden takaaminen ja haitallisten käyttäytymismallien ja syrjinnän kitkeminen.

Thaimaassa panostettu ennaltaehkäisyyn

Thaimaassa näkyvimpiä hiv-kampanjoita ovat olleet kondomin käytön tekeminen pakolliseksi bordelleissa ja kaikkien raskaana olevien tartunnan saaneiden ennaltaehkäisevä lääkehoito. Yksi Thaimaan työn onnistumisen avaimia on ollut yhteistyö eri toimijoiden, valtion, kansalaisyhteiskunnan, yhteisöjen ja yksityisen sektorin, kesken. Tällä hetkellä Thaimaassa lääkehoito tavoittaa kaksi kolmasosaa tarvitsijoista.

”Jatkossa Thaimaan aidsin vastaisessa työssä keskitytään jo hyväksi havaittujen menetelmien yhdistämistä uusiin lähestysmistapoihin”, Suomen Lähetysseuran diakonissa Leena Helle kertoi.

Konkreettista apua

Ajan saatossa myös thaimaalaisen aids-tukikeskuksen antaman avun luonne on muuttunut. Enää apua ei tarvita peruslääkkeiden hankkimiseen – nyt kaivataan täysipainoista elämää tukevia konkreettisia aputoimenpiteitä: eräälle perheelle rakennettiin wc, toiselle järjestettiin veden tulo pihapiiriin, kolmannelle tuodaan ruokaa ja neljännen lapsille on järjestetty kummitukia koulunkäyntiin.

”Tavoitteena on, että hiv-tartunnan saanut voisi elää oman perheensä ja yhteisönsä keskellä mahdollisimman hyvää ja täysipainoista elämää”, psykiatrinen sairaanhoitaja Kirsi Mikkola kertoi.

Uskonnoista tukea aids-työlle

Uskonnoilla on aids-työssä tärkeä rooli, minkä on tuonut julki myös Thaimaan terveysministeriö. Ministeriö on verrannut uskontoa henkiseen pilariin, jonka kautta voidaan yhteisötasolla saavuttaa isoja joukkoja. Se pitää tärkeänä myös uskonnon välittämää huolenpitoa ja jakamista, jotka takaavat sen, että hiv-positiivisista pidetään huolta eikä heitä syrjitä.

Seminaarin päätyttyä osallistujat siirtyivät kynttiläkulkueena Turun Yliopistonkadulle Maailman aids-päivän kynttilätapahtumaan.

Maailman terveysjärjestö WHO aloitti aids-päivän vieton vuonna 1988. Sen tarkoituksena oli muistuttaa ihmisiä monimuotoisesta ongelmasta ja lisätä tietoisuutta hivistä.

Aids-työ on yksi Suomen Lähetysseuran ulkomaantyön ohjelmista. Lähetysseuran tavoitteena on kehittää yhteistyökirkkojen hiv- ja aids-työn osaamista, levittää tietoa erityisesti lasten ja nuorten keskuudessa, ehkäistä taudin leviämistä ja vähentää syrjintää. Lisäksi Lähetysseuran kumppanit tukevat tartunnan saaneita ja heidän läheisiään hoitavia yhteisöjä. Lähetysseura on mukana kansainvälisen kirkkojen ekumeenisen Ecumenical Advocacy Alliance (EAA) -verkoston aids-kampanjassa. Lähetysseura on Maailman aids-päivän toimikunnan jäsen.