Helsingin ja Tampereen seurakuntayhtymiltä katastrofitukea Nepaliin

Varsinkin lapset ovat peloissaan maanjäristyksen aiheuttamien tuhojen ja kuoleminen takia. CMC keskittää toimintaansa lasten henkisen hyvinvoinnin paranemiseen. Kuva: CMC/Nepal

Helsingin seurakuntayhtymä myönsi eilen 25 000 euroa Suomen Lähetysseuralle Nepalin maanjäristyksen uhrien auttamiseen. Tampereen seurakunnat päättivät 15 000 euron avustuksesta 28.4.

– Päätös tuen antamisesta tehtiin heti, kun tuhojen laajuus alkoi selvitä, hallintojohtaja Jukka-Pekka Fabrin Tampereelta kertoo.

Lähetysseura on tukenut Nepalin maanjäristyksen uhreja yhteensä 250 000 eurolla. Osa avusta on mennyt Luterilaisen maailmanliiton kautta, joka on jakanut tähän mennessä katastrofiapua yli 800 perheelle Kathmandussa, Lalitpurissa ja Bhaktapurissa, muun muassa telttoja, huopia ja ruokaa.

Osa avusta on mennyt Lähetysseuran nepalilaisille yhteistyöjärjestöille, jotka toimivat maanjäristyksen pahimmin runtelemilla alueilla Gorkhan ja Dhadingin lääneissä. Niissä paikoitellen jopa 90 prosenttia asumuksista on tuhoutunut. Yksi Lähetysseuran yhteistyöjärjestöistä on Centre for Mental Health and Counselling, joka pystyy antamaan lisäksi henkistä apua maanjäristyksen traumatisoimille ihmisille.

Suomen Lähetysseuralla on Nepalissa myös omia työntekijöitä, jotka ovat mukana avustustyössä.

Suomen Lähetysseuran katastrofityötä voi tukea netissä, pankissa tilille FI60 8179 9710 0312 86 (viestikenttään AUTA), soittamalla numeroon 0600 11320 (puhelun hinta 20,28 e + pvm.) tai lähettämällä tekstiviestin AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155.