Helluntaina 8.6. valtakunnallinen kolehti kasvavien kirkkojen julistus- ja seurakuntatyölle

Nepalin puolella santalien alueella toimivaan luterilaiseen kirkkoon kuuluu tuhatkunta jäsentä. Kuvassa Laxmipurin kirkon jumalanpalvelus. Kuva: Joanna Lindén-Montes

Helluntaina 8.6. kerätään luterilaisissa jumalanpalveluksessa kolehti kasvavien kirkkojen julistus- ja seurakuntatyölle Suomen Lähetysseuran kautta.

Kristillinen kirkko syntyi lähes 2000 vuotta sitten helluntaina Jerusalemissa. Siitä alkoi myös heti kristillisen kirkon voimakas kasvu ja leviäminen uusille alueille ja uusien ihmisten pariin. Sama jatkuu edelleen monissa maissa erityisesti Aasiassa ja Afrikassa.

Esimerkiksi Nepalin kirkko on yksi maailman nopeimmin kasvavista kirkoista. Maa oli suljettu kristinuskolta vuoteen 1951 saakka. Nyt siellä arvioidaan olevan 10 000 seurakuntaa ja kaksi miljoonaa kristittyä.

Kirkossa ei ole kastijakoa

– Kirkko kasvaa, koska evankeliumi saa aikaan suuria asioita. Kirkko on ainoa paikka Nepalissa, jossa kastilaitos on pystytty aidosti murtamaan, kertoo pastori K. B. Rokaya, joka on myös Nepalin kirkkojen kansallisen neuvoston johtaja.

Alakastiset osallistuvat jumalanpalvelukseen tasa-arvoisesti muiden seurakunnan jäsenten kanssa ja käyvät samaan ehtoollispöytään. Siksi kristinuskon tasa-arvo kiehtoo erityisesti naisia ja alakastisia. Toinen selittävä tekijä kirkon kasvulle Nepalissa on yksittäisten kristittyjen vahva todistus.

Nepalissa on pyritty alusta lähtien luomaan niin sanottu aito nepalilainen kirkko, joka ei rajoitu minkään perinteisen kirkkokunnan osaksi. Valtaosa Nepalin kristityistä kuuluu edelleen itsenäisiin seurakuntiin, jotka eivät lukeudu mihinkään perinteiseen tunnustuskuntaan.

Yksi köyhän, kasvavan kirkon suurimmista haasteista on teologisen koulutuksen tason ja määrän pitäminen kirkon kasvun tahdissa. Kirkko tarvitsee kipeästi koulutettuja työntekijöitä.

Lähetysseura tukee Nepalissa muun muassa perhe- ja pyhäkoulutyötä, useita kristillisiä yhteisöjä ja yhteistyöverkostoja sekä Nepalin kansallisen kirkkojen yhteisön Ebenezer-raamattukoulua, jossa voi suorittaa kolmivuotisen teologian kandidaatin tutkinnon.

Kolehtia kännykällä

Kolehtiin voi osallistua myös lähettämällä tekstiviesti LAHJA10 (10 e) tai LAHJA5 (5 e) numeroon 16155.

Suomen Lähetysseuran Minä uskon -kampanja juhlistaa kirkon syntymäpäivää

Nepalissa luterilaisuus on lähimmäisen rakastamista ja auttamista

Nepalin kirkko kouluttaa naisia johtajiksi. Suomen Lähetyseura tukee Nepalin kirkon tärkeää työtä. Katso video (1’07)