Helluntaikolehti Kolumbian ev.lut. kirkon työlle – radiojumalanpalvelus Lähetysjuhlilta

Kirkon sosiaalityöntekijä Hebert Gutierrez kutsuu Corinton lapsia lomakouluun La Vid Verdadera -keskukseen. Corinton barriossa kirkko kohtaa monta Bogotán köyhien asuma-alueiden yleistä ongelmaa: yksinhuoltajaperheet

Helluntaina 12.6. kannetaan luterilaisissa jumalanpalveluksissa valtakunnallinen kolehti Suomen Lähetysseuralle Kolumbian evankelisluterilaisen kirkon työn tukemiseksi.

Kolumbian luterilainen kirkko on pieni, sillä on vain parituhatta jäsentä, mutta sosiaali- ja diakoniatyönsä kautta se tavoittaa moninkertaisen määrän ihmisiä. Kirkon tavoitteena on julistaa evankeliumia uusille ihmisille, palvella syrjittyjä sekä edistää rauhaa ja oikeudenmukaisuutta maassa, joka on kärsinyt vuosikausia aseellisista yhteenotoista ja jossa miljoonat elävät maansisäisinä pakolaisina.

Kirkolla on oma kehitys- sekä ihmisoikeustoimisto, joiden toimialueeseen kuuluu niin aids-työ kuin ihmisoikeudet ja maamiinavahinkojen ehkäisy. Maan sisäisten pakolaisten tukeminen on osa kirkon toimintaa ja maaseudun kehityshankkeet ulottuvat niillekin alueille, joilla kirkolla ei ole seurakuntia. Kirkolla on myös neljä koulua, joissa on yli tuhat oppilasta.

Suomen Lähetysseuran yhteistyö Kolumbian ev.lut. kirkon kanssa alkoi vuonna 1988. Lähetysseura on tukenut kirkon työntekijä- ja maallikkokoulutusta. Lähetysseuran kummiohjelma Kolumbiassa tukee 250 lapsen ja nuoren koulunkäyntiä ja opiskelua. Erilaisten työpajojen ja kotikäyntien kautta kirkko tavoittaa myös kummilasten perheet.

Yksi Lähetysseuran tukikohteita on Etelä-Bogotassa sijaitseva La Vid Verdadera -keskus, jossa lapsilla on mahdollisuus osallistua iltapäivisin ja viikonloppuisin tukiopetukseen ja kerhotoimintaan, johon sisältyy mm. urheilua, käsitöitä ja tietokoneopetusta. Keskuksen tavoite on pitää lapset poissa kaduilta, joilla liikkuu rikollisjoukkoja ja huumekauppiaita. Vanhemmille on opastusta kasvatuksessa ja väkivallan uhreille tarjotaan psykologista tukea. Keskuksessa kokoontuu myös kuurojen lasten ryhmä.

Radiojumalanpalvelus Porin Lähetysjuhlilta

Yle Radio 1:ssä helluntaina klo 10 lähetettävä radiojumalanpalvelus tulee Valtakunnallisilta Lähetysjuhlilta Porista, Keski-Porin kirkosta. Jumalanpalveluksessa saarnaa lähetysjohtaja Seppo Rissanen, liturgina toimii kirkkoherra Kari Erkkola ja musiikissa on mukana Jakaranda.

Kolehtiin voi osallistua myös kännykällä

Kolehdin voi maksaa myös kännykällä. Tekstiviestiin kirjoitetaan joko KOLEHTI5 tai KOLEHTI10 (5/10 euroa). Viesti lähetetään numeroon 16160. Palvelu toimii DNA:n, Elisan, Saunalahden, Kolumbuksen, TeliaSoneran, ZeroFortyn ja Tele Finlandin liittymissä.

rikollisjengit