Gallup: Minäkö syntinen? – Neljä kristittyä eri puolilta maailmaa avautuu synneistään

Kristityt eri puolilta maailmaa kertovat, mikä heidän mielestään on syntiä ja milloin he itse ovat tehneet sitä.

”Olen unohtanut rukoilla”

Martha Kitulo, 55, Tansania

Martha Kitulo. Kuva: Virve Rissanen.

”Olen tehnyt syntiä tälläkin viikolla, esimerkiksi unohtanut rukoilla aamulla. Toisten tavaroiden ottaminen on syntiä, mutta niin ovat myös pahat ajatukset. Kaikista ihmisistä ei voi tykätä. Silloin pitää pyytää Jumalalta armoa, ettei ajattelisi kenestäkään ilkeästi.

Jos näen, että joku tekee syntiä, niin juttelen hänen kanssaan. Se ei ole helppoa, koska ensin pitää selittää ja saada ihminen ymmärtämään syntinsä. Olen neuvonut erästä ystäväpariskuntaa, jonka mies käyttäytyi huonosti ja heillä oli vähällä tulla avioero. Nyt mies on parantanut tapansa, ja he asuvat taas onnellisina yhdessä.”

”Loukkasin toisten ihmisten tunteita”

Jorge Gonzales. Kuva: Anna Lundén.

Jorge Gonzales, 33, Kolumbia

”Olen tehnyt syntiä toisia ihmisiä kohtaan esimerkiksi loukkaamalla heidän tunteitaan. Näinä hetkinä Jumala on ollut läsnä ja ohjannut minua kohti ihmisiä ympärilläni, kunnes olen löytänyt uudelleen kyvyn toteuttaa lähimmäisenrakkautta. Jumala on ollut seuranani vaikeuksien keskellä, kulkenut kanssani ja tarjonnut minulle anteeksiantonsa.

Synti tarkoittaa aina toisen ihmisen satuttamista ja heidän ihmisarvonsa loukkaamista. Mutta niin kuin rakkaus tulee Jumalalta, myös synti on siis näin Hänen käsissään ja anteeksiannettavissa. Tunnemme katumusta, jotta voimme tehdä paremmin tulevaisuudessa ja jotta usko ja Pyhä Henki meissä saa meidät toimimaan paremman maailman puolesta.

Synnin tekeminen on osa ihmisluontoamme, mutta Jumalan armossa me pystymme vapautumaan pahasta ja hänen rakkaudessaan olemaan parempia toisiamme kohtaan. Armossa me vahvistumme, ja sen avulla pystymme vahvistamaan myös sovinnon mahdollisuutta ja inhimillisyyttä yhteisöissämme.”

”En aina pysty rakastamaan vihamiehiä”

Nisreen Naim, 44, Palestiinalaisalue

Nisreen Naim. Kuva: Sari-Johanna Kuittilo.

”Tiedän, että ympärilläni oleva synti ja pahuus on Jumalan tahtoa vastaan. Raamatussa kehotetaan rakastamaan vihamiehiä, mutta se ei ole aina helppoa. En aina pysty siihen, vaan pintaan nousee vihaa toista osapuolta kohtaan erityisesti tämän konfliktin myötä. Haluan olla positiivinen ja yritän auttaa lähimmäisiäni. Meidän on vain rukoiltava kaikkien osapuolien puolesta – itseni puolesta, kun toimin väärin ja toisten puolesta.

Kun näen, että ihmiset tekevät syntiä, on muistutettava heitä siitä, että Jumala tuntee kaikki meidät ja meidän ajatuksemme ja tekomme. Hän näkee kaiken. Emme voi olla salassa tekojemme ja ajatustemme kanssa. Yritän kertoa heille, mikä on Jumalan tahto. Armo tarkoittaa minulle kiitollisuutta kaikesta siitä, mitä minulla on. Olen kiitollinen perheestäni, lapsistani ja miehestäni. Perhe on Jumalan lahja. Armo on lahja Jumalalta.”

”Synnistä on seurauksena tuskaa ja kärsimystä”

Phongsri ”Linda” Wiengchan, 45, Thaimaa

Phongsri ”Linda” Wiengchan. Kuva: Kirsi Salmela.

”Synti on sitä, että tekee pahoja asioita, jotka rikkovat Jumalan lakia ja Raamatun oppeja. Syntiä on kolmenlaista: 1. ruumiillista syntiä eli toimintaa, 2. sanallista syntiä eli puhetta ja 3. ajatuksellista syntiä sydämessä ja mielessä.

Jos teemme syntiä lähimmäistä vastaan, saamme vastaukseksi tuskaa ja kärsimystä. Jos teemme syntiä Jumalaa vastaan, emme saa siunausta. Tällöin pitää vastaanottaa syytös ja kuritus Jumalalta.

Voimme paeta synnistä avaamalla sydämen oven ja antamalla Jumalan tulla elämäämme. Hän muuttaa elämämme paremmaksi ja rauhallisemmaksi. Jumalan Henki opettaa meitä tekemään synnin sijaan hyvää. Saamme uskoa siihen, että Jumalalla on voima lunastaa meidät synnistä.”

Teksti: Sari-Johanna Kuittilo, Anna Lundén, Virve Rissanen ja Kirsi Salmela

Artikkeli on julkaistu Lähetyssanomien numerossa 4/2023.

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa.

Tilaa Lähetyssanomat