First language first – Luterilaisia maailman eri kolkilta koolla Namibiassa

Pelastus ei ole kaupan

Luterilaisen maailmanliiton 12. yleiskokousta vietetään Namibian pääkaupungissa Windhoekissa 10.–16. toukokuuta reformaation 500-juhlavuoden merkeissä. Suomen Lähetysseura järjestää kokouksessa työpajan äidinkielisen opetuksen merkityksestä.

Yleiskokous alkoi musiikkipitoisella messulla, ja päivän päätteeksi kokoonnuttiin Namibian presidentin Hage G. Geingobin kutsumina juhlaillalliselle.

– Minäkin olen luterilainen, presidentti totesi painokkaasti tervetulopuheessaan todeten, miten iloinen hän on siitä, että kokoontumispaikaksi on valittu juuri Namibia. Pääjuhla järjestetään Sam Nujoma -stadionilla, ja siihen osallistuu noin 10 000 jäsentä Namibian kolmesta luterilaisesta kirkosta.

Lähetysseura muistuttaa äidinkielen merkityksestä

Yleiskokous järjestetään noin seitsemän vuoden välein ja siinä valitaan uusi presidentti eli puheenjohtaja sekä edustajat päättäviin elimiin. Puheenjohtajakautensa on nyt päättämässä Jordanian ja Pyhän maan luterilaisen kirkon piispa Munib Younan.

Suomesta kokouksessa on mukana arkkipiispan johtama delegaatio sekä järjestöjen edustajia. Lähetysseurasta mukana ovat toiminnanjohtaja Seppo Rissanen, ulkomaisentyön johtaja Rolf Steffansson, kirkollisen työn päällikkö Pia Kummel-Myrskog ja kieliasiantuntija Kimmo Kosonen.

Yleiskokouksen jumalanpalvelus- ja hartauskomiteassa neuvonantajana on Lähetysseuran työntekijä Sakari Löytty, joka on Namibian evankelisluterilaisen kirkon musiikkityössä.

Lähetysseura vetää kokouksessa työpajan äidinkielisen opetuksen merkityksestä, ja sillä on myös näyttelytilassa oma esittelypisteensä.

Huolenaiheitten ja ideoiden jakamista

– Tämä on meille ilon juhla. Mukana on paljon kirkkoja, joiden kanssa olemme kulkeneet yhdessä pitkän matkan ja joita olemme myös ohjanneet toisten kirkkojen yhteyteen Luterilaisessa maailmanliitossa, toiminnanjohtaja Seppo Rissanen toteaa.

– Yleiskokouksessa päätetään suurista linjoista, joiden toteutustavoista voimme sitten neuvotella kumppaneidemme kanssa. Voimme täällä keskustella myös yhteisistä huolenaiheistamme ja pohtia, miten kuljemme tästä eteenpäin. Uusia ideoitakin nousee esiin. On hienoa, että pienetkin kirkot saavat täällä äänensä kuuluviin.

Erityisen tärkeää pienille kirkoille

– Tunnen syvää kiitollisuutta siitä, että kokous järjestetään Namibiassa, johon Lähetysseuralla on lähes 150-vuotinen suhde. Meidät on otettu täällä lämpimästi vastaan, toteaa ulkomaanosaston johtaja Rolf Steffansson.

– On myös hienoa, että kuluneella kaudella Luterilaisen maailmanliiton presidenttinä on toiminut Munib Younan, joka on aikoinaan opiskellut Suomessa Lähetysseuran stipendiaattina. Hän on avauspäivän puheessaankin nostanut voimakkaasti esiin oikeudenmukaisuuden ja yhteyden teemoja.

– Lähetysseura on ollut perustamassa yhdeksää Luterilaiseen maailmanliiton kuuluvaa kirkkoa. Iloitsemme siitä, että voimme esitellä täällä yhteistyökirkkojemme edustajia toisilleen ja auttaa heitä verkostoitumaan. Etenkin pienten vähemmistökirkkojen edustajille on tärkeää saada olla osana suurta luterilaista perhettä.

Yleiskokoukseen kuuluu vahva hengellisen elämän ja yhteyden elementti kolmen päivittäisen rukoushetken, raamattutuntien, jumalanpalvelusten ja musiikin muodossa.

Kokouksen pääteemana on Jumalan armon vapauttamana, ja sen alla käsitellään teemoja ”Pelastus ei ole kaupan”, ”Ihminen ei ole kaupan” ja ”Luomakunta ei ole kaupan”. Kokoukseen osallistuu noin 800 edustajaa 145 jäsenkirkosta eri puolilta maailmaa.

Teksti ja kuvat Pirre Saario

Sakari Löytty: Luterilaisen maailmanliiton yleiskokouksen musiikkielämä voi antaa mallia kirkoille

ihminen ei ole kaupan
luomakunta ei ole kaupan. Yleiskokouksen teemat ovat vahvasti näkyvissä kokouspaikalla ja puheenvuoroissa.