Tansania

Oman

Muscat, Masqat, Oman

Oman

Oman on uskonnonvapaudesta ja puolueettomuudesta tunnettu muslimimaa. Sen pääkaupungissa Muscatissa sijaitsee Lähetysseuran tukema Al Amana -keskus, joka on ainutlaatuinen uskontojen väliseen vuoropuheluun ja rauhan rakentamiseen keskittynyt ekumeeninen järjestö Arabian niemimaalla.

Keskuksen tehtävänä on tukea etenkin kristittyjen ja muslimien välistä vuoropuhelua. Se pyrkii edistämään ekumeenista ja uskontojen välistä yhteistyötä sekä rakentamaan kumppanuutta sellaisten kirkkojen, uskonnollisten järjestöjen ja säätiöiden kanssa, jotka tukevat kristittyjen ja muslimien rauhanomaista yhteiseloa. Tavoitteena on lisätä näin ymmärrystä länsimaisen ja islamilaisen maailmankatsomuksen välillä.

Uskonnolliset johtajat ja toimijat, joiden kanssa keskus tekee yhteistyötä, tulevat usein erittäin haastavista olosuhteista. Monet heistä ovat laittaneet henkensä alttiiksi toimiakseen rauhan puolesta.

Keskus isännöi myös erilaisia länsimaista tulevia ryhmiä ja antaa niille mahdollisuuden tutustua islamiin ja muslimeihin. Se myös tarjoaa rauhallisen keskusteluympäristön konfliktialueilla eläville uskontojohtajille.

Al Amana -keskus syntyi Amerikan reformoidun kirkon lähetystyön tuloksena. Aluksi, 1890-luvulta 1970-luvulle, kirkon työ oli terveydenhuolto- ja koulutyötä. Oman on kuitenkin 1970-luvulta lähtien pystynyt öljytulojen ansiosta rahoittamaan ne itse, joten Al Amana -keskus on toiminut nykyisellään 1980-luvulta alkaen.

Klikkaa kuvasta Omanin työn tarkempaan esittelyyn:

Seuraa Facebookissa Lähetysseuran työtä Lähi-idässä!

Tahdotko auttaa? Ryhdy kuukausilahjoittajaksi