5 kysymystä ja vastausta Nepalin tulvatilanteesta

Kokonaisia rakennuksia on jäänyt tulvaveden alle.

Lähetysseuran aluetiedottaja Janne Juhaninmäki kertoo Nepalin tulvien tämänhetkisestä tilanteesta. Lähetysseura myönsi tiistaina 70 000 euroa hätäapua tulvien uhreille.

1. Millaista tuhoa tulvat ovat tähän mennessä aiheuttaneet?

Jo 35 piirikuntaa kärsii tulvista. Arviot kuolleiden lukumääristä ovat liikkuneet 115–125 välillä. Kadonneita on edelleen muutamia kymmeniä. Ainakin kolmen piirikunnan paikallisen ilmatieteenlaitoksen mukaan sateet ovat olleet kovimmat 60 vuoteen. Nepalin maanviljelylle keskeisellä Terain alueella noin 80 prosenttia viljelyksistä on huuhtoutunut veden alle. Satojen tuhoutumisen on arvioitu aiheuttavan noin 67 miljoonan euron taloudellisen menetyksen. Yli 27 000 ihmistä –poliiseja, armeija ja siviilejä– on mobilisoitu avustustyöhön. Joillekin alueille ei silti edelleenkään päästä.

1. Millaista hätäapua Lähetysseura antaa?

Nyt aluksi hätäapu on puhdasta vettä, ruokaa, väliaikaisia majoitustiloja, vaatteita ja peittoja. Myöhemmin annamme psykososiaalista tukea ja tuemme maanviljelyä ja vesi- ja sanitaatiojärjestelmien korjausta.

1. Montako ihmistä Lähetysseuran apu tavoittaa?

Tällä hetkellä apumme tavoittaa yhteensä noin 2250 kotitaloutta. Apua annetaan Morangin, Sarlahin, Chitwan ja Banken piirikunnissa. Avun toimittavat perille paikalliset kumppanimme.

1. Miten tulvat vaikuttavat yhteiskunnan haavoittuvimpiin ryhmiin: naisiin, lapsiin, vammaisiin ja kastijärjestelmässä syrjittyihin daliteihin?

Tulvat vaikuttavat eniten juuri naisiin ja lapsiin, etenkin imettäviin äiteihin ja vauvaikäisiin lapsiin. Juomaveden ja puhtaan ruoan puute on isoin huoli juuri näiden heikossa asemassa olevien kohdalla. Muutamissa piirikunnissa on ollut tautiepidemioita, joiden syytä ei ole saatu tarkasti diagnosoitua.

Monet koulut ovat tai ovat olleet veden vallassa. Vedeltä säästyneet koulut taas toimivat useissa tapauksissa hätämajoitustiloina. Lisäksi lasten kouluvälineitä, kuten vihkoja ja kirjoja, on tuhoutunut. Monien lasten koulunkäynti on siis keskeytynyt. Uutisissa oli, että Banken piirikunnassa 81 koulua on veden alla ja 15 000 lapsen koulunkäynti keskeytynyt.

Lähetysseuran työalueilla on noin 600 vammaista ihmistä, jotka asuvat tulva-alueilla. Heistä 350:n arvioidaan tarvitsevan tukea.

Dalitien asema on ollut jo vanhastaan erityisen heikko juuri tulvista kärsivällä Terailla.

1. Näkyvätkö rankkasateiden vaikutukset myös pääkaupungissa Kathmandussa, jossa Lähetysseuran toimisto sijaitsee?

Eivät näy. Myös täällä Kathmandussa satoi melko paljon tuona aikana ja vettä oli teillä enemmän kuin viemärit ehtivät vetää. Mutta sademäärät Kathmandussa ovat olleet tiettävästi melko samanlaiset kuin muinakin vuosina. Toimistollamme ei ole minkäänlaisia vaurioita sateesta.

Auta Nepalin tulvien uhreja.