Evankelioimistyötä ja seurakuntia vahvistetaan noituuden pelon riivaamalla alueella Tansaniassa: Sinema Leo -evankelioimisauto uudelle hiippakunnalle

Kirkollisen työn koordinaattori Visa Kuusikallio ojentaa evankelioimisauton asiakirjat Victoriajärven kaakkoisen hiippakunnan piispalle

Suomen Lähetysseura lahjoitti Toyota Hard Top -maastoauton evankelioimistyöhön uuteen Shinyangan eli Victoriajärven kaakkoiseen hiippakuntaan Luoteis-Tansaniaan (SELVD, South East Lake Victoria Diocese). Hiippakunta on Lähetysseuran uusin kumppani Tansaniassa ja aikoo lahjoituksen avulla käynnistää laajamittaisen työn, joka sisältää kristillisiä elokuvanäytöksiä, kotikäyntityötä ja sielunhoitoa.

Lähetysseura on tukenut jo pitkään vastaavanlaista Sinema Leo -evankelioimistyötä (Elokuva tänään) Victoriajärven itäisessä hiippakunnassa, josta Shinyangan alue erotettiin uudeksi hiippakunnaksi viime vuoden alussa.

Hyväkuntoisella autolla on vielä pitkä elämä edessään Luoteis-Tansanian kuoppaisilla teillä. Alue on kuivaa tasankoa ja siellä asuu noin 1,5 miljoonaa ihmistä, joista yli miljoona maaseudulla. Alueen väestöstä noin 90 prosenttia kannattaa perinteistä uskontoa. Suurin osa kuuluu Tansanian suurimpaan heimoon, sukumoihin.

Reilun vuoden ikäinen hiippakunta on monien haasteiden edessä. Näitä ovat mm. koulutettujen työntekijöiden puute, valtavat välimatkat ja huono tiestö sekä noituuden ote ihmisten arjesta ja ilmastonmuutoksen vaikutus ruokaturvaan.

Kristinuskon vapauttavaa sanomaa tarvitaan ja ihmiset janoavat muutosta ja hyvinvointia. Hiippakunnan piispa Joseph Makala kiittää Jumalaa ja Lähetysseuraa autosta ja kertoo monien rukousten tulleen kuulluksi.

– Meidän on mentävä ihmisten keskelle ja autettava heitä ja julistettava evankeliumia niille, jotka sitä kaipaavat.

Syyskuussa hiippakunta järjestää varainkeruun auton varustamiseksi ja henkilökunnan kouluttamiseksi evankelioimistyöhön.

– Sinema Leo -evankelioimistyö auttaa meitä kertomaan ihmisille Jeesuksesta. Ihmiset, jotka eivät usko Häneen, uskovat noituuteen, ja se aiheuttaa monenlaista pahaa, muun muassa albiinojen ja punasilmäisten naisten tappamista. Sinema Leo on nopea tapa synnyttää uusia seurakuntia ja vapauttaa ihmisiä noituudesta, piispa Makala sanoo kiitoskirjeessään Lähetysseuralle.

Visa Kuusikallio

Laulu ja tanssi ovat myös evankeliointityön keinoja. Evankeliointitapahtuma Lulembelan kylässä Tansanian Victoriajärven itäisessä hiippakunnassa. Kuva Kirsi Elo
Elokuvat, laulu ja tanssi ovat myös evankeliointityön keinoja. Evankeliointitapahtuma Lulembelan kylässä Tansanian Victoriajärven itäisessä hiippakunnassa. Kuva Kirsi Elo