Etiopian kuivuuskatastrofiin hätäapuna 50 000 euroa

Kuivuus on kohdellut ankarasti myös Kelenin kylää Amaron lähellä Etiopiassa. Kuva Timo Ahlberg

Suomen Lähetysseura on myöntänyt 50 000 euron avustuksen Etiopian kuivuuskatastrofin hätäapuun: ruokaan, hygieniaan ja sanitaatioon. Apu toimitetaan ACT-allianssin kautta, mutta korvamerkitään Lähetysseuran pitkäaikaisen kumppanin Mekane Yesus -kirkon kehitys- ja sosiaalipalveluosaston työhön.

Osasto aikoo jakaa viljaa, palkokasveja, öljyä, soijapapuja ja puhdasta vettä sekä kouluttaa paikallisia hygienian ja sanitaation tärkeydestä ja järjestää siihen tarvittavia tiloja.

Etiopian humanitaarinen kriisi on seurausta jo vuonna 2017 alkaneesta kuivuudesta sekä alueellisesta etnisestä ja poliittisesta konfliktista. Maan hallitus julisti maaliskuun alussa kuuden kuukauden hätätilan.

Etiopia on kärsinyt yhä pahenevista kuivuuskausista jo neljän vuosikymmenen ajan. El Niño ja La Niña -sääilmiöt ovat jättäneet viimeksi kuluneen kahden vuoden aikana 10 miljoonaa ihmistä hätäavun varaan.

YK:n mukaan avun tarpeessa on tämän vuoden aikana kahdeksan miljoonaa ihmistä.

Auta kuivuudesta kärsiviä:

• Tekstiviestillä: Lähetä viesti AUTA10 (10€) tai AUTA5 (5€) numeroon 16155
  • Soittamalla numeroon 0600 11320 (Puhelun hinta 20,28 € + pvm.)
  • Tilisiirrolla, FI60 8179 9710 0312 86, kirjoita viestiksi: Auta
  • Verkossa www.suomenlahetysseura.fi/katastrofirahasto