Etiopiaan on julistettu puolen vuoden poikkeustila – Lähetysseuran työntekijät ovat turvassa

Sunnuntaina 9.10. Etiopian pääministeri Desalegn Haile Mariam julisti maahan hätätilan, jonka on määrä olla voimassa kuusi kuukautta. Tämä on 25 vuoteen vakavin poliittinen tilanne maassa, edellisen kerran maa oli poikkeustilassa vuonna 1991 kommunistihallinnon vaihtuessa nykyiseen hallintoon.

– Vakavaksi tilanteen tekee se, että maan yhtenäisyys on vaarassa etnisten ryhmien noustessa kansallista hallintoa vastaan, kertoo Lähetysseuran Etiopian-aluepäällikkö Päivi Anttila.

Pinnan alla on kytenyt jo pitkään kahden suurimman etnisen ryhmän, oromo- ja amhara-väestön tyytymättömyys nykyistä hallitusta kohtaan. Nämä ryhmät muodostavat yli 60 prosenttia maan väestöstä. Hallitusta johtaa tigre-vähemmistö, joka edustaa 6 prosenttia kansasta.

Viime vuoden marraskuusta alkaen on esiintynyt oppositioryhmien mielenosoituksia ja levottomuuksia, joissa on kuollut useita satoja ihmisiä. Erityisesti näitä on ollut oromo- ja amhara-väestön alueilla.

Viikko sitten sunnuntaina järjestettiin oromo-kansan perinnejuhla Debre Zeitissä noin 50 kilometrin päässä pääkaupungista Addis Abebasta. Koolla oli satoja tuhansia ihmisiä eri puolilta Etiopiaa. Pieni ryhmä mielenosoittajia aiheutti sekasorron, joka sai turvallisuusjoukot käyttämään kyynelkaasua. Kansanjoukot ajautuivat paniikkiin ja 55 ihmistä tallaantui kuoliaaksi. Tästä tapahtumasta alkoivat levottomuudet, jotka kiihtyivät viime viikon mittaan eri puolilla maata, erityisesti oromo-alueilla. Mellakoita, ajoneuvojen kivittämistä ja polttamista, tehtaiden ja muiden laitosten tuhoamista on tapahtunut Addis Abeban ympäristössä, sekä ainakin Zwain, Arsi-Negellen, Shashemanen ja Ambon suunnalla.

Eilinen julistus poikkeustilasta antaa hallitukselle vahvat valtuudet taltuttaa levottomuudet. Pääkaupungissa on rauhallista. Liikkumista pääteillä kaupungin ulkopuolella ei suositella. Sekä kansainvälinen että paikalliset lentokentät ovat auki ja lennot toimivat normaalisti. Nettiyhteyksiä rajoitetaan, erityisesti sosiaalisen median osalta. Laajakaistayhteydet toimivat Lähetysseuran toimistolla, joskin ajoittain on katkoja.

– Lähetysseuran työntekijät ovat turvassa, ja jatkamme työtä mahdollisuuksien mukaan. Yksi työntekijämme on Hosainassa, kuusi Addis Abebassa. Näillä paikkakunnilla on rauhallista. Seuraamme tilanteen kehittymistä ja olemme jatkuvassa yhteydessä Suomen suurlähetystöön ja Mekane Yesus -kirkon johtoon, Päivi Anttila kertoo.

– Osallistuin tänään Mekane Yesus -kirkon koolle kutsumaan lähetysten edustajien tiedotustilaisuuteen. Kirkko kutsuu jäseniään kahden viikon paastoon ja rukoukseen. Kirkon presidentti Wakseyoum Idossa pyysi välittämään kaikille kumppaneille pyynnön yhtyä rukoukseen Etiopian kansan ja kirkon puolesta, että maassa säilyisi rauha ja järjestys. Pyydämme viisautta maan hallitukselle toimia tässä vaikeassa tilanteessa.

Etiopia on Afrikan toiseksi väkirikkain maa lähes 100 miljoonalla asukkaallaan. Suomen Lähetysseura on toiminut Etiopiassa vuodesta 1968 lähtien yhteistyössä Mekane Yesus -kirkon kanssa. Vuonna 1959 perustettu Mekane Yesus on maailman suurin luterilainen kirkko, sen jäsenmäärä on yli 8 miljoonaa.

Etiopiassa eletään edelleen epävarmuudessa hätätilajulistuksen merkityksestä (21.10.2016)

Etiopiassa on eletty poikkeustilajulistuksen alla kohta kaksi viikkoa. Aluepäällikkö Päivi Anttila kertoo, että vielä ei ole täysin selvää, miten se vaikuttaa työhön ja elämään. Lue lisää