Etiopiaan moderni kirkko suomalaisten tuella – Dessiessä vietettiin kiitosjuhlaa

Dessien kirkon rakentamista ovat koetelleet monet viivästykset

Etiopian Mekane Yesus -kirkko on saanut suomalaisten tuella uuden modernin kirkkorakennuksen Dessien kaupunkiin. Pyhättöä voi luonnehtia Pohjois-Etiopian protestanttien pääkirkoksi. Kirkossa vietettiin koko päivän kestänyttä riemullista kiitosjuhlaa 25.5. noin 700 hengen voimin. Taivaskin taputti, kun peltikatto ropisi sadepisaroista ihmisten laulaessa ja ylistäessä Jumalaa.

– Kiitämme rakentajia, talkoolaisia, kaupunkia, Helsingin seurakuntayhtymää ja Suomen Lähetysseuraa. Ennen kaikkea kiitämme Jumalaa, joka on auttanut meitä tänne asti ja auttaa varmasti myös saamaan kirkkomme valmiiksi asti, Dessien synodin (hiippakunnan) presidentti Mulugeta Melaku totesi.

Alkuvuoden suunnitelman mukaan tuona sunnuntaina piti juhlia kirkon vihkiäisiä, mutta tilaisuus muuttui rakennustyön viivästymisten vuoksi. Parisataa talkoolaista ahkeroi ammattirakentajien kanssa viikkoja saadakseen kirkkosalin juhlakuntoon. Katon peltilevyt saatiin paikoilleen viikkoa ennen juhlaa.

Tukea Helsingin seurakuntayhtymältä

Juhlaväen joukossa oli kuuden hengen ryhmä luottamushenkilöitä ja työntekijöitä Helsingin seurakuntayhtymästä, joka on tukenut kirkon rakentamista merkittävästi vuodesta 2007.  Juhlaan osallistui myös Suomen Lähetysseuran työntekijöitä Etiopiassa sekä kirkollisen työn koordinaattori Päivi Anttila Suomesta.

Vuonna 2006 alkaneessa rakennusurakassa on ollut monenlaisia vastoinkäymisiä. Perustukset jouduttiin valamaan uudestaan tulvan synnyttämän maanvyöryn vuoksi. Vyöryjen välttämiseksi rinteeseen rakennettiin tukeva muuri. Alkuvuosina rakentamista vaikeutti rahoituksen puute, myöhemmin hintojen nousu ja viranomaisten vaatimus rakentaa liiketiloja kirkon yhteyteen. Nyt seurakunta iloitsee tulevista vuokratuloista.

– On hämmästyttävää, kuinka luja luottamus etiopialaisilla on rukouksen voimaan ja Jumalan hyvyyteen. Tärkeintä yhteistyössämme ei ole raha, vaan yhteys ja ystävyys, Dessiessä toista kertaa vieraillut Helsingin seurakuntayhtymän seurakuntatyön johtaja ja rakennusurakan suomalainen ”kummisetä” Pentti Miettinen totesi.

Hänen mukaansa kirkon rakentaminen on vain jäävuoren huippu.

– Lähetystyön perustana on ihmisten auttaminen. Ensin ihmisiä autetaan selviytymään arjessa parantamalla terveydenhuoltoa ja koulutusta, kehittämällä maanviljelytapoja ja luomalla edellytyksiä pienyrittäjätoiminnalle. Tämän seurauksena he kiinnostuvat kirkosta ja haluavat liittyä siihen, Miettinen pohti.

Näkyväksi todistukseksi ympäristölleen

– Jumala tekee tulevaisuudessa vielä suurempia tekoja. Mutta hän tarvitsee ihmisiä toteuttamaan suunnitelmiaan, kiitosjuhlassa saarnannut kirkon pääsihteeri Berhanu Ofgaa sanoi.

Väki herahti nauramaan, kun synodin entinen presidentti Dereje Jenberu kehui suomalaisia kutsuen heitä samalla mukaan urakan loppuun saattamiseen:

– En ole koskaan nähnyt Suomessa rakennusta, joka olisi jäänyt keskeneräiseksi.

Kirkon, toimistojen ja liiketilojen rakentaminen kestänee ensi vuoden loppuun. Valmiiseen kirkkoon mahtuvat kaikki Dessien seurakunnan 1500 jäsentä. Dessien synodi on Mekane Yesus -kirkon synodeista pienin. Siinä on noin 7000 jäsentä. Dessien kaupungin seurakunta perustettiin 1937.  Se elää maan valtauskonnon, Etiopian ortodoksikirkon, ja vahvan muslimiyhteisön puristuksessa.

Viime aikoina alueelle on levinnyt myös fundamentalistinen islam. Kaupungissa on yli 40 moskeijaa ja lähiympäristössä 30 lisää.

Teksti ja kuvat Sari Lehtelä