Eteläisen Afrikan ruokakriisi pahenee: Lähetysseura valmistautuu lähettämään apua myös Angolaan

Kouluikäiset lapset eivät pääse kouluun

Lounaisen Afrikan äärimmäiset sääolot ovat johtaneet vakavaan kuivuuteen. Noin 2,6 miljoonaa asukasta elää nälkäkriisin keskellä Namibiassa ja Angolassa.

Luterilaisen maailmanliiton mukaan Namibian viljantuotanto on pudonnut lähes puoleen viimevuotisesta. Kuivuuden aiheuttamat tuhot ovat suurimmat maan pohjois- sekä länsiosissa. Vilja on kuivunut pelloille, kotieläimet eivät löydä ruokaa eivätkä vettä. Maanviljelijät yrittävät myydä kotieläimiään saadakseen rahaa ruuan ostoon, mutta esimerkiksi lehmän hinta on pudonnut kuivuuden takia 3000 Namibian dollarista 260 dollariin.

Aliravitsemus altistaa sairauksille. Etelä-Angolan rajaseudulla on raportoitu koleratapauksista, ja aliravittuja potilaita hakeutuu sairaalahoitoon Namibiaan.

Helpoimmin haavoittuvat ryhmät kuten raskaana olevat naiset sekä lapset ja vanhukset kärsivät eniten kuivuuden aiheuttamasta ruuanpuutteesta. Unicefin ja Namibian Punaisen Ristin mukaan alle 5-vuotiaiden aliravitsemus on lisääntynyt kuivuusalueilla. Kouluikäiset lapset joutuvat vedenhakuun eivätkä pääse kouluun.

Namibian ja Angolan lisäksi tilanne on vaikea myös Zimbabwessa ja Malawissa. Tällä hetkellä ruoanpuutteesta kärsii runsaat 800 000 zimbabwelaista, ja määrä todennäköisesti nousee vuodenvaihteeseen mennessä.

Tilannetta pahentaa ruuan hinnan nousu kuivuudesta kärsivissä maissa. Lähetysseura on toimittanut heinäkuussa ja syyskuussa Luterilaisen maailmanliiton kautta yhteensä 160 000 euroa käytettäväksi katastrofiapuun Namibiassa. Katastrofiavun toimittamisesta vastaa Luterilainen maailmanliitto yhteistyössä paikallisten luterilaisten kirkkojen kanssa.

Avun lähettämistä Angolaan valmistellaan.

***

Lisätietoja antavat Timo Frilander +358 438241407, Katri Suhonen +264 818 192 242 ja Maija Kuoppala +264-81-77 87 515 (16.9. lähtien)

***

Auta Namibian kuivuuden uhreja:

Verkkopankissa

Katastrofirahaston keräystili
IBAN: FI60 8179 9710 0312 86
BIC: DABAFIHH
kirjoita viestikenttään AUTA

Soita katastrofikeräyspuhelimeen 0600-11320 (Puhelun hinta 20,28 e + pvm.)

Lahjoita tekstiviestillä kirjoittamalla viestiksi
AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e).
Lähetä viesti numeroon 16155

Namibian ja Angolan nälkätilanteesta kuvia myös kuvapalvelussa:

www.suomenlahetysseura.fi/kuvapalvelu

Kansio 2. Kehitysyhteistyö/Katastrofit/Namibian ja Angolan kuivuus 2013

kun heidän on haettava vettä pitkienkin matkojen takaa. Kuva: Luterilainen maailmanliitto