Espoolaispappi voitti matkan Palestiinan maratonille

Maratonmatkalle lähtevä Leppävaaran seurakunnan pastori Arto Vallivirta harrastaa lenkkeilyn lisäksi kiipeilyä ja hiihtoa. Kuva Laura Vähäsarja

Espoon Leppävaaran seurakunnan pastori Arto Vallivirta voitti Suomen Lähetysseuran arpoman matkan Palestiinan maratonille. Matka on osa Oikeus liikkua vapaasti -kampanjaa.

Voitto arvottiin Suomen Lähetysseuran juoksulähettilääksi ilmoittautuneiden kesken.  Helmikuun loppuun mennessä juoksulähettiläiksi oli ilmoittautunut 140 ihmistä.

Vallivirta aikoo juosta Betlehemissä puolimaratonin eli reilut 21 kilometriä. Neljättä kertaa järjestettävä maraton juostaan 1. huhtikuuta.  Suomen Lähetysseuran järjestämälle maratonmatkalle on lähdössä kaksitoista juoksijaa.

Ystävyysseurakunta Ramallahissa

– Odotan hyvän juoksukilpailun lisäksi myös mahdollisuuksia tutustua rauhantyöhön; nähdä ja kokea kaikkea, mitä alueella on. Juoksulähettiläänä toimiminen on ollut luonteva tapa tehdä rauhantyötä näkyväksi. Matka tarjoaa myös mahdollisuuden olla yhteydessä Leppävaaran seurakunnan ystävyysseurakuntaan Ramallahissa, sanoo Vallivirta.

Matkalaiset tutustuvat myös Betlehemiin, Jerusalemiin ja Suomen Lähetysseuran työhön alueella. Lähetysseuralla on alueella kuusi työntekijää ja oma Shalhevetjah-keskus keskeisellä paikalla Jerusalemissa.

Oikeus liikkua vapaasti

Oikeus liikkua vapaasti -kampanja muistuttaa liikkumisvapaudesta, joka on kaikille yleinen ja yhteinen ihmisoikeus. Israelin rakennuttama muuri estää palestiinalaisia liikkumasta vapaasti, vaikeuttaa työssäkäyntiään sekä pääsyä omille viljelmille, sairaaloihin ja kouluihin Palestiinassa.

Molempien kansojen turvallisuus ja vapaus ovat toisiinsa sidoksissa. Sekä israelilaiset että palestiinalaiset rauhantoimijat painottavat, että oikeudenmukaisen rauhan siemen on siinä, että pystyy näkemään myös toisen kärsimyksen. Hankkeella on Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon tuki.

Lisätietoa maratonista