Ensimmäiset naiset papeiksi Thaimaassa

Oivalluksia ja riemukkaita hetkiä. Pastori Katariina Kiilunen veti pappisvihkimykseen valmentavan koulutuksen Somphorn Kulchotelille (vas.), Jongkolnee Sampachanyanontille ja Virot Kaewsaatille. Kuva Ilkka Koivisto

Ensimmäiset kaksi naista vihitään 27. huhtikuuta pappisvirkaan Thaimaan evankelisluterilaisessa kirkossa. Toinen heistä on yli 20 vuotta evankelistana Mukhadanissa toiminut Jongkolnee Sampachanyanon.

Hän iloitsee siitä, että saa keskittyä nyt evankeliumin julistamiseen ja sakramenttien toimittamiseen.  Seurakunnassa ei ollut aiemmin omaa pappia, joten esimerkiksi ehtoollisen jakoa tai kasteita varten oli odotettava pappia muualta.

– Pappisvirka tuo auktoriteettia. Tehtäväni on nyt selkeästi sanoitettu, pohtii Jongkolnee Sampachanyanon, kutsumanimeltään Sim.

Thaimaan luterilaisessa kirkossa on nyt 16 pappia. Sim arvioi, ettei keskustelu pappien sukupuolesta pääty kirkossa tähän.

Samassa juhlassa vihitään virkaansa uusi piispa Amnuay Yodwong. Hän painottaa, että kirkko tarvitsee työhön kipeästi sekä naisten että miesten työpanosta.

Rohkaisua opiskelijoille

Sim osallistui tänä keväänä pappisvihkimykseen valmentavaan koulutukseen, jonka veti Lähetysseuran työntekijä, pastori Katariina Kiilunen. Vihkimisen jälkeen Sim jatkaa työtään Mukhadanissa, joka sijaitsee 645 kilometrin päässä Bangkokista, lähellä Laosin rajaa.

Katariina Kiilunen on toiminut viisi vuotta kouluttajana kirkon seminaarissa. Hän kertoo, että papiksi vihittävältä edellytetään teologisia opintoja ja yli viiden vuoden työskentelyä evankelistana. Päätös pappisviran avaamisesta naisille syntyi kirkossa viime vuonna.

– Tuntuu hienolta! Nyt on tunnustettu, ettei pappisvirka ole sidottu sukupuoleen. Naiset pääsevät palvelemaan Kristuksen kirkkoa papin virassa yhdessä miesten kanssa, Katariina kertoo.

– Sekä evankelistan että papin työtä pidetään täällä edelleen vahvasti miehelle kuuluvana. Erityisesti nuoret opiskelijanaiset tarvitsevat valtavasti rohkaisua ja kannustusta.

Katariina Kiilunen kertoo, ettei hänen ollut aina helppo hyväksyä sitä, ettei hän voinut toimia pappina Thaimaan kirkossa. Nyt tilanne on toinen. Viimesyksyisen päätöksen jälkeen hän sai muun muassa kastaa yksitoista vankia Mukhadanin vankilassa.

Seurakunnat kasvavat

Nyt papeiksi vihittävät kaksi naista ja yksi mies työskentelevät seurakunnissa Koillis-Thaimaassa, jossa kirkko kasvaa voimakkaasti.

Juhla pidetään pääkirkossa Bangkokissa. Suomesta juhliin osallistuu Lähetysseuran puheenjohtaja, Tampereen piispa Matti Repo, Lähetysseuran kotimaantyön johtaja Satu Kantola ja palvelupäällikkö, pastori Suvimarja Rannankari-Norjanen sekä Kirkon lähetystyön keskuksen johtaja Risto Jukko. Lisäksi juhliin on kutsuttu pitkäaikainen Thaimaan-työntekijä Tarja Säynevirta ja nykyiset työntekijät, muun muassa aluepäällikön sijainen Tero Massa ja kouluttaja Katariina Kiilunen.

Lähetysseuran tukee Thaimaassa muun muassa kirkon teologista seminaaria, työntekijöiden koulutusta ja seurakuntatyötä. Lähetysseuran stipendien avulla kolme vähävaraista opiskelijaa kouluttautuu kirkon seminaarissa ja kolme jatkaa teologian opintojaan muualla.

Teksti Marjatta Kosonen ja Ilkka Koivisto