Ensimmäinen konferenssipäivä Säätytalolla: rauhantyön asiantuntijat keskustelivat uskonnon roolista konflikteissa

Terrori-iskuja tekevät ihmiset eivät edusta islamin uskoa

Terrori-iskuja tekevät ihmiset eivät edusta islamin uskoa, sanoi maailman johtaviin islamilaisen lain tuntijoihin kuuluva Shaykh Abdullah bin Mahfudh ibn Bayyah Helsingissä maanantaina.

Monet osallistujat ottivat vahvasti kantaa perjantaina tapahtuneeseen Pariisin terrori-iskujen sarjaan.

”Kun joku käyttää uskontoa selittämään väkivallan tekoa, uskonto on yksi uhreista. Meidän on käytettävä paljon aikaa uskonnon artikulointiin ja selittämiseen tavalla, joka tukee ihmisyyttä ja rauhaa”, bin Bayyah totesi.

Bin Bayyahin mukaan on erityisen tärkeää jakaa islamin rauhanomaista viestiä sekä tiedotusvälineiden että varsinkin sosiaalisen median kautta. Näin kyetään vaikuttamaan myös siihen, ettei väkivaltaan houkuttava viesti saa ylivaltaa köyhillä ja syrjäisillä alueilla.

”Vetoan kaikkiin hallituksiin, jotta ne tulisivat mukaan kulttuuriseen dialogiin. Kulttuurienvälinen dialogi on rauhantyön tärkein työväline”.

Dialogiin osallistuvilla oltava todellista päätösvaltaa

Tutkijatohtori Thania Paffenholz puhui omassa puheenvuorossaan maltillisesta islamista ja painotti, ettei kansainvälisen yhteisön tule luovuttaa. Hän korosti myös keskustelun ja osallistumisen laatua rauhanponnisteluissa eri konfliktialueilla. Pelkkä osallistujien määrä ei ole tae paremmista tuloksista.

”Esimerkiksi naisilla voi olla sellaisia vastauksia, joita miehillä ei ole”, hän sanoi. Myös nuoret aikuiset on äärimmäisen tärkeää ottaa mukaan.

Iltapäivällä keskityttiin Myanmarin rauhanprosessin kokemuksiin. Lähetysseuran kutsuvieraat, Euro-Burma -toimiston paikallisia dialogiprosesseja koordinoiva Thuzar Thant ja Myanmarin NLD-puolueen Bayda-tutkimusinstituutin johtaja U Myo Yan Naung Thein, kertoivat vuosien ruohonjuuritason työstä ja seuraavista askeleista.

Maailman johtavat rauhan- ja sovinnontyön asiantuntijat jatkavat keskustelua Kansalliset Dialogit -konferessissa keskiviikkoiltaan saakka.

Konferenssin järjestää Suomen ulkoministeriö. Järjestelyissä on mukana neljä kansalaisjärjestöä: Suomen Lähetysseura, Kirkon Ulkomaanapu, Crisis Management Initiative ja Common Space Initiative.

Konferenssi somessa #dialogues15