Ekumeenista lähetyspyhää vietetään 8.–9. lokakuuta

Valtakunnallista ekumeenista lähetyspyhää vietetään 8.–9. lokakuuta 2011. Lähetyspyhän teemana on tänä vuonna Kristus antaa elämän.

Lähetyspyhänä kristityt rukoilevat yhdessä Kristuksen maailmanlaajan kirkon lähetys- ja kehitysyhteistyön puolesta. Tavoitteena on vahvistaa kristittyjä yhteisessä todistus- ja palvelutehtävässä eri puolilla maailmaa ja innostaa nuoria lähetysvastuuseen. Lähetystyön suurimpia haasteita ovat nykyään väestön ikääntyminen, syrjäytyminen ja eri ikäryhmien tavoittaminen.

”Kristittyjen on tärkeä etsiä muuttuvan maailman haasteisiin vastauksia, jotka ovat ekumeenisia kirkkojen välisen yhteistyön kannalta, mutta jotka ottavat huomioon myös koko ympäröivän maailman ja ihmisten elämän. Onnistuneita esimerkkejä ovat Suomen Pipliaseuran Raamatun käännöstyö Suomen sukulaiskielille Venäjällä sekä kirkkojen yhteinen CUAHA-hanke, jolla autetaan hivistä ja aidsista kärsiviä Afrikan maissa”, sanoo Suomen Ekumeenisen Neuvoston pääsihteeri Heikki Huttunen.

Lähetyspyhänä seurakunnat järjestävät muun muassa jumalanpalveluksia, vierailuja ja yhteisiä ekumeenisia lähetystilaisuuksia. Suomen Ekumeeninen Neuvosto ja Suomen Lähetysneuvosto ovat koonneet lähetyspyhän aineiston, jonka kirjoittajina on eri kirkkokuntien jäseniä. Aineistossa on muun muassa rukouksia, raamattutunteja ja saarnavinkkejä.

Lähetyspyhä on toteutettu vuodesta 1999 alkaen vuosittain lokakuun toisena viikonvaihteena. Pyhän toteuttamisessa ovat mukana Suomen Lähetysneuvosto (SLN), Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN) ja Suomen vapaakristillinen neuvosto (SVKN).

Kirkon tiedotuskeskuksen uutisia