”Ei ihan meidän genre” – Raskasta Joulua ja Lähetysseura Kulttuuritalolla 20.12.

Kauneimpia Joululauluja -yhteistyössä mukana Raskasta Joulua -metallimuusikot. Takarivissä vasemmalta Pasi Rantanen

Raskasta Joulua kajahtaa perjantaina 20.12. Helsingissä Kulttuuritalolla kahdessa konsertissa ja Lähetysseuran Jakaranda-kuoron ”iskuryhmän” vahvistamana. Tuottaja Erkka Korhonen kertoo, että metallimiesten yhteistyötä Lähetysseuran kanssa on tullut vain hyvää palautetta.

– Kiertue on ollut todella hieno, keikkoja on vielä jäljellä, mutta suuri osa Suomea on jo nähty, Erkka Korhonen kertoo.

– Tämän kiertueen konsertit on pidetty konserttisaleissa, mikä on mahdollistanut sellaisen tuotannon, joka ei olisi mahtunut klubeihin ja ravintoloihin. Tunnelma on ollut aiempaa hartaampi ja olemme pystyneet keskittymään enemmän pääasiaan eli musiikkiin. Tuntuu siltä, että meistä on tullut salonkikelpoisia tämän kiertueen myötä.

Jakarandan iskuryhmä mukana

Perjantain konserteissa on pieni rooli myös ryhmällä Lähetysseuran Jakaranda-kuorosta.

Vuodesta 2004 Jakarandan riveissä vaikuttanut Kalle Kivi kertoo, että jostain syystä Kulttuuritalon konserttiin valikoitui nimenomaan kuoron ”senioreja” eli jo työelämässä olevia, pitkään kuorossa vaikuttaneita laulajia.

– Mutta eihän hevimusiikkikaan ole enää nuorisomusiikkia, vaan sitä kuuntelevat kaiken ikäiset. Se ei ole minulle tuttu genre, mutta tuntui mielenkiintoiselta mahdollisuudelta. Odotan näkeväni, miten eri tavalla esitetyt joululaulut voivat puhutella erilaista yleisöä. Emmekä elä enää missään yhtenäiskulttuurissa, joten on hyvä, että käytetään kaikenlaisia viestinnän keinoja ihmisten tavoittamiseen, Kalle Kivi tuumii.

Vuodesta 1997 asti Jakarandassa mukana laulanut Marika Toivonen miettii, että pitkä päivä perjantaista tulee perheenäidille joulukiireiden keskellä, mutta toisaalta onhan se hauska kokemus.

– Olemme tässä vieraalla maaperällä – metallimusiikki ei ole meidän omaa osaamisaluettamme. Mutta suomalaisethan ovat hevikansaa, ja on mahtavaa, että nämä artistit haluavat antaa oman panoksensa hyvän asian vuoksi.

Kauneimmat Joululaulut ja Raskasta joulua yhteistyöhön

Katso Pekka Simojoen ”Tulkoon joulu” metallimiesten esittämänä