Dubain ilmastokokous: Kirkot ja Lähetysseura pohtivat oikeudenmukaista siirtymää

Suomen, Ruotsin ja Tansanian evankelis-luterilaiset kirkot sekä Suomen Lähetysseura järjestävät Dubain ilmastokokouksessa sivutapahtuman, jossa käsitellään oikeudenmukaista siirtymää päästöttömään yhteiskuntaan ja kirkkojen roolia esimerkin näyttämisessä.

Nyakaton luterilaisen raamattopiston opiskelija Irene Zebedayo Mbilinyi kädessään puuntaimi.
Tansanian Nyakaton luterilaisen raamattuopiston opiskelija Irene Zebedayo Mbilinyi istutti puun. Kuva: Virve Rissanen.

Tapahtuma Pathways to Just Transition – leading by the example by the churches of Finland, Sweden and Tanzania järjestetään lauantaina 9.12.2023 klo 17.00–17.50 paikallista aikaa (15.00–15.50 Suomen aikaa) Suomen paviljongissa. Tilaisuuteen voi osallistua myös etänä.

Suomessa ja Ruotsissa kirkot ovat kehittäneet ilmastostrategioita määrätietoisesti. Suomen evankelis-luterilainen kirkko on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali vuonna 2030.

”Kirkon tavoite hiilineutraalisuudesta on kunnianhimoinen. Kirkolla on oma ilmasto-ohjelma ja ympäristöjärjestelmä, ja ilmastotyö on yksi kirkon kärkihankkeista. Tavoitteiden seurannassa ja todentamisessa tehdään yhteistyötä järjestöjen ja tutkimuslaitosten, esimerkiksi Suomen ympäristökeskuksen (Syke) kanssa. Ilmastokriisi on yksi aikamme suurimmista haasteista, ja kirkko ja sen seurakunnat haluavat olla mukana kantamassa omaa vastuutaan ilmastotalkoissa”, sanoo Hiilineutraali kirkko 2030 -kärkihanketta vetävä yhteiskunnan ja kestävän kehityksen asiantuntija, rovasti Ilkka Sipiläinen Kirkkohallituksesta.

”Ilmaston lämpeneminen on pysäytettävä, mutta ihmisoikeuksia kunnioittaen. Hiilineutraali yhteiskunta voi olla myös tasa-arvoisempi ja perustua oikeudenmukaiseen vuorovaikutukseen pohjoisen ja etelän välillä. Lähetysseurassa olemme nähneet, miten kumppanikirkkomme monessa maassa edistävät ilmastotoimia käytännössä. Niillä on myös näkökulmia arvokeskusteluun siitä, ketkä ilmastotoimista päättävät ja millaisiin periaatteisiin esitetyt ratkaisut nojaavat”, sanoo Suomen Lähetysseuran johtava vaikuttamistyön asiantuntija Niko Humalisto.

Sivutapahtumassa kirkkojen roolista oikeudenmukaisessa siirtymässä keskustelevat Ilkka Sipiläinen, Linköpingin piispa Marika Markovits Ruotsista sekä ilmastoaktivisti Erick Kapira Tansanian evankelis-luterilaisesta kirkosta. Markovitsin johtama hiippakunta on sitoutunut muuttumaan ilmastoneutraaliksi vuoteen 2030 mennessä. Tansanian kirkko taas on tukenut jätehuollon ja puhtaan energian kehittämistä ja istuttanut puita. Tilaisuuden fasilitoi asiantuntija ja ilmastoneuvotteluja pitkään seurannut Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön (SAK) johtava asiantuntija Pia Björkbacka.

Tilaisuuden etäosallistumisen linkki päivittyy myöhemmin Suomen paviljongin sivuille.

Ilkka Sipiläinen ja Niko Humalisto osallistuvat Dubain ilmastokokoukseen.

Tietoa kirkon ilmastotyöstä.
Tietoa Lähetysseuran ilmastotyöstä.