City-saamelaiset laulavat Kauneimpia Joululauluja Lähetyskirkossa 2.12.

Saamenkielisiä Kauneimpia Joululauluja lauletaan Lähetyskirkossa 2.12. klo 17.

Tiesitkö, että Helsingissä asuu enemmän saamelaisia kuin missään muussa Suomen kunnassa? Ensimmäisenä adventtina, 2.12., City-saamelaiset kokoontuvat laulamaan joululauluja historian ensimmäisestä saamenkielisestä Kauneimmat Joululaulut -vihkosta Lähetyskirkkoon.

Čábbámus Juovlalávlagat / Muččâdumos Juovlâlavluuh: City-Samit ry ja Suomen Lähetysseura järjestävät ensimmäistä kertaa pohjois- ja inarinsaamenkieliset Kauneimmat Joululaulut Lähetyskirkossa 2.12. klo 17 (Tähtitorninkatu 18).

Tilaisuudessa on käytössä Suomen Lähetysseuran ensimmäinen saamenkielinen Kauneimmat joululaulut -vihko, joka on toteutettu Kauneimmat joululaulut -tapahtuman 40-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Vihkossa on 17 laulua pohjoissaameksi ja 11 laulua inarinsaameksi.

Vihko on tehty yhteistyössä Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin, Kirkkohallituksen sekä Inarin, Sodankylän ja Keski-Lahden seurakuntien kanssa. Sitä on tarkoitus käyttää useampi vuosi.

Suomen 8000 saamelaisesta tuhat asuu pääkaupunkiseudulla. Kaupunkisaamelaisten asioita on jo kahdenkymmenen vuoden ajan ajanut City-Sámit ry, jonka tarkoituksena ”on edistää saamelaisten yhteisiä asioita, kuten kulttuurisia, oikeudellisia ja ekonomisia sekä edistää etelässä asuvien saamelaisten yhteenkuuluvuutta. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys järjestää kokouksia, saamelaisjuhlia ja muunlaisia saamelaisten kulttuuriin liittyviä tapahtumia, varsinkin pääkaupunkiseudulla.”