Bangkokissa adventtina: Kauneimmat Joululaulut tuovat joulun lomaparatiisiinkin

Kauneimmat Joululaulut -tilaisuus Bangkokissa viisi vuotta sitten. Esilaulajina Suomen Lähetysseuran pastorit Suvimarja Rannankari-Norjanen

– Thaimaahan tulee vuoden vaihteessa turisteja, jotka lähtevät Suomesta pakoon jouluhössötystä. Jouluviikolla moni alkaa kuitenkin kysellä, saisiko jostain hotellista jouluruokaa ja missä järjestetään joulukirkko, Jyrki Markkanen kertoo.

Pastori Jyrki Markkanen on ollut perheineen Thaimaassa, Bangkokissa, vuodesta 1997 lähtien. Suomen Lähetysseura lähetti hänet lähetystyöhön pienen Thaimaan evankelisluterilaisen kirkon palvelukseen. Vuonna 2002 osaksi Jyrkin työtä tuli ulkosuomalaistyö yhteistyössä Suomen ev.lut. kirkon ulkosuomalaistyön kanssa.

Aluksi ”turistipapin” työ oli vain pieni osa Jyrkin työajasta, vuodesta 2011 lähtien ulkosuomalaistyö on ollut hänen päätyönsä. Thaimaassa on turistien lisäksi myös paljon työnsä puolesta siellä pysyvästi tai pidemmän aikaa asuvia, sekä eläkeläisiä, jotka viettävät siellä osan vuodesta. Jyrkin tehtäviin kuuluu tärkeimpien kirkollisten palvelujen, kuten jumalanpalvelusten ja toimitusten järjestäminen sekä Thaimaassa asuville suomalaisille että matkailijoille, niin Bangkokissa kuin suosituimmissa matkakohteissa.

– Vihkimisiä on paljon. Ilahduttavaa oli viime vuonna neljä suomalais-thaimaalaisen lapsen kastetta. Siinä pääsee harrastamaan uskontodialogia, kun keskustelee lapsen buddhalaisen isoisän kanssa kasteen merkityksestä. Mutta ei työni rajoitu pelkkiin juhlatilanteisiin. Ei ihminen pääse ongelmiaan pakoon ulkomaillakaan, ja kun täältä puuttuvat Suomessa olevat turvaverkot, silloin kelpaa papinkin apu, Jyrki sanoo.

Kirkkovuoden tärkeimpiä tapahtumia ovat tietysti pääsiäinen ja joulu. Silloin järjestetään jumalanpalvelukset. Ja Suomessa suuren suosion saaneita Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksia järjestetään paljon myös ulkomailla.

– Suomalaiset pitävät laulamisesta, saan siitä usein palautetta, Jyrki kertoo.

Sylvian joululaulu tärkeä ulkosuomalaisille

Bangkokissa on laulettu Kauneimpia Joululauluja jo kauan. Lähetysseuran työntekijät sen aloittivat, mutta suurlähettilään aloitteesta laulupäiväksi on vakiintunut 1. adventti. Se ajoittuu lähelle muita suuria juhlapäiviä, Thaimaan kuninkaan syntymäpäivää 5.12. ja Suomen itsenäisyyspäivää 6.12. Viime vuonna Bangkokin tilaisuuteen osallistui 80 henkeä, Huahinissa ja Pattayalla osallistujia on 100–200.

Musiikilla on valta nostaa pinnalle suuria tunteita ja joululauluista se tunteisiin eniten vaikuttava on Sylvian joululaulu – varsinkin pitkään ulkomailla asuneille.

– Se kolahtaa kuin veitsi kuumaan voihin. Siinä kulminoituu koti-ikävä ja monelle tulee tippa silmään. Muutenkin joululaulujen laulaminen poissa kotoa saa uudenlaista merkitystä: ”Se joulu suo, mi onnen tuo” kuulostaakin siltä kuin laulettaisiin ” se joulu Suomi” ja kun ”käy lämmin henkäys talvisäässä”, unohtuu helposti, että ulkona on +30 °C lämmintä, Jyrki nauraa.

– Viime vuonna käytin uutta Kauneimmat Joululaulut -messukaavaa joulukirkoissa. Siinä on todella loistavia sovituksia. Musiikista vastasi trio, jossa oli piano, viulu ja sello, ja muusikotkin olivat aivan innoissaan, kertoo itsekin paljon musiikkia harrastanut pastori.

Suomessa Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksissa kerätään kolehti Suomen Lähetysseuran ulkomaantyölle. Lähetysseuran keräyslupa ei kata ulkomaita, mutta Jyrki on kerännyt Thaimaan laulutilaisuuksissa kolehdin Thaimaan luterilaisen kirkon työlle.

– Joku vuosi sitten Pohjois-Thaimaassa kärsittiin poikkeuksellisesta kylmyydestä, joten ostimme 200 huopaa. Olemme myös keränneet kolehdin muun muassa Armonkodille, kummilapsille ja teologiselle seminaarille. Ihmiset ovat antaneet kolehtiin hyvin anteliaasti. Thaimaa ei ole varsinaisesti kehitysmaa, mutta kuilu köyhien ja rikkaiden välillä on syvä. Pidempään maassa olleet suomalaiset näkevät sen ja ovat valmiita auttamaan ja tekemäänkin jotain, ehkä jopa valmiimpia kuin Suomessa, jossa odotetaan, että yhteiskunta huolehtii asioista.

Aito joulukuusi toi joulun tuoksun

– Thaimaa on buddhalainen maa. Joulu näkyy katukuvassa, erityisesti ostoskeskuksissa, mutta ei ehkä ihan suomalaiseen silmään tutulla tavalla. On kuusia, kaikenvärisiä: oransseja, violetteja ja muutenkin koristukset ovat vähän erilaisia. Täällä pidempään asuneet suomalaiset kaipaavat jouluunsa jotain suomalaista, joulukuusen korvikkeen tai jotain epämääräisesti lanttulaatikkoa muistuttavaa. Joulu muodostuu hyvin perinteisistä asioista: kuusi, kinkku ja kirkko.

– Mekin ostimme viisitoista vuotta sitten vastahakoisesti muovikuusen. Sillä tulimme toimeen, kunnes viime jouluna IKEA mainosti Ruotsista tuotuja aitoja kuusia. Minäkin olin jo hyvissä ajoin parkkipaikalla odottamassa kaupan alkamista, ja kun kylmäkontti avattiin, vastaan lehahti uskomaton tuoksu. Olin innoissani kuin 10-vuotias, kun kuljetin kuusta kotiin, Jyrki kertoo huvittuneena.

Kirsi Elo

Kauneimmat Joululaulut -tilaisuus Bangkokissa ensimmäisenä adventtina 1.12. klo 18, Thaimaan ev.lut. kirkko, Sukhumvit Soi 50, Bangkok.

Kauneimpia Joululauluja lauletaan monissa maissa: ulkosuomalaisseurakunnissa, lähetystöissä, merimieskirkoissa jne. Tänä vuonna kirkon ulkosuomalaistyö on ottanut maksaakseen Kauneimmat Joululaulut -vihkojen lähettämiskustannukset ulkosuomalaisseurakuntiin. Kauneimpien Joululaulujen verkkosivuilla olevasta kartasta löytyy myös muutamia ulkomailla pidettäviä tilaisuuksia.

Lisätietoa: www.kauneimmatjoululaulut.fi, evl.fi/ulkosuomalaiset

Tänä jouluna Kauneimpia Joululauluja lauletaan ulkomailla ainakin 32 maassa 112 paikkakunnalla.

Jukka Helle