Bangkokin tulvat ulottuvat kirkon keskustoimistolle

Bangkokin tulvat ovat levinneet kirkon keskustoimiston alueelle. Kirkon avustusrekka saatiin kuitenkin lastattua ja matkaan. Kuvat Tero Norjanen

Thaimaan viranomaiset suosittelevat bangkokilaisia poistumaan kaupungista 27.–31.10. väliseksi ajaksi. Suurin osa Suomen Lähetysseuran työntekijöistä on myös tänään poistunut kaupungista. Tulvavedet ovat tänään saavuttaneet Thaimaan luterilaisen kirkon keskustoimiston.

Lähetysseuran alue-edustaja Tero Norjanenkertoo:

”Noin klo 8 aikaan vesi alkoi tulvia voimakkaana virtana katuja pitkin Sukhumvit Soi 50:llä läheisen Chao Praya joen tulvittua yli äyräidensä. Myös kirkon keskustoimiston piha oli nopeasti noin 20–30 sentin syvyisen veden alla. Läheisellä kadulla vettä oli hieman enemmän, ehkä noin 40 senttiä. Kirkon avustusrekan lastaaminen onnistui kuitenkin hyvin ja avustustiimi pääsi lyhyen messun jälkeen lähtemään matkaan kohti Phatum Thania.

Johtuen kirkon keskustoimiston sijainnista on kuitenkin varsin todennäköistä, että avustusoperaatio joudutaan jättämään toistaiseksi tähän yhteen päivään. Pääsy kirkon tontille voi pysyä hankalana pitempään, eikä uusien avustuspakettien pakkaaminen siten ole mahdollista. Uskoisin myös normaalin toiminnan kirkon keskustoimistolla lakkaavan toistaiseksi. Muualla keskustassa sen sijaan on edelleen kuivaa.”

Suurin osa Lähetysseuran Bangkokissa olevista työntekijöistä on lähtenyt pois kaupungista tänään, pari työntekijää on mukana kirkon avustuspaketteja jakamassa.

Bangkokin tulvatilanne jatkuu uhkaavana (27.11.)

Tero Norjasen YouTube-videoita Bangkokista 1 ja 2