Bangkokin keskusta säilynyt kuivana, länsiosa veden alla vielä pitkään

Hätäapupakkausten kuljetusta tulva-alueella. Kuva Leena Helle

Thaimaan pahimmat tulvat 50 vuoteen ovat aiheuttaneet tähän mennessä yli 500 ihmisen kuoleman. Nation-lehden mukaan Thaimaan tulvat ovat eri puolilla maata hukuttaneet alleen useiden asuinalueiden lisäksi 799 koulua, noin 1000 tehdasta, Don Muangin lentokentän ja lukuisia valtateitä. Thaimaan pieni luterilainen kirkko auttaa voimiensa mukaan tulvauhreja.

Bangkokin keskusta, jossa Suomen Lähetysseuran työntekijätkin asuvat, näyttää pysyvän kuivana. Useat taloyhtiöt ovat kuitenkin varmuuden vuoksi rakentaneet puolenmetrin korkuisia sementti- ja hiekkasäkkimuureja sekä ostaneet veneitä asukkaiden kuljetusta varten.

– Joillain alueilla vesi jo laskee, mutta kaupungin pohjoisosissa vettä on paikoin vielä todella paljon ja länsiosissa vesi pysyy todennäköisesti pitkään. ”Namtsai” (sydämen vesi), auttavaisuus, on tärkeä arvo thaimaalaisissa yhteisöissä. Täälläkin asuinyhteisöt ovat yhdessä rakentaneet tulvavalleja, järjestäneet vahtivuoroja tulvatilanteen seuraamiseksi ja keksineet mitä moninaisimpia kulkutapoja veden halki, kertoo diakonissa Leena Helle Bangkokista.

Pulaa juomavedestä

– Juomavettä kaupoissa ei juuri ole ja muistakin juomista on ajoittain puutetta. Esimerkiksi keskustan tavaratalon marketista sai tiistaina ostaa vain yhden mehupurkin per asiakas. Muidenkin tavaroiden saannissa on ollut ajoittain vaikeuksia kuljetusongelmien takia. Liikenne kaupungista ulos on ollut muutaman yhteyden varassa, mikä on aiheuttanut melkoisia ruuhkia. Tulva on jo pidempään uhannut pääreittiä etelään ja on epävarmaa, onnistutaanko tieyhteys pitämään auki, Leena Helle sanoo.

Thaimaan luterilaisen kirkon vapaaehtoiset ovat pakanneet 1500 avustuspakettia, joista ensimmäinen erä vietiin Pathum Thaniin Khlong Luangin alueelle siirtotyöläisille ja paikallisille asukkaille, jotka olivat joutuneet muuttamaan kodeistaan alueen koululle ja temppeliin.

– Toinen erä vietiin Laksiin alueelle Pohjois-Bangkokiin lähelle yhtä paikallisseurakuntaamme. Kolmas erä vietiin tiistaina Minburin kaupunginosaan alueelle, jossa on tulvinut jo pitkään ja jonne ei muuta apua ollut toimitettu.

– Pahimmilta tulva-alueilta on katkaistu vesi ja sähkö. Iso ongelma monilla alueilla onkin viemärijärjestelmän toimimattomuus. Monet ovat joutuneet lähtemään kodeistaan maaseudulle tai valtion avustuskeskuksiin. Moni on myös jäänyt työttömäksi, kun työpaikka on sulkenut ovensa. Jatkossa viemme apua todennäköisesti kaupungin länsiosiin, jonne apua näyttää suunnatun vähemmän kuin muille alueille. Siellä asuu myös paljon siirtotyöläisiä, jotka työskentelevät teollisuuden palveluksessa.

Kambodzhalainen siirtotyöläinen tehtaan edustalla omatekoisessa veneessä. Leena Helle kertoo