Armonkoti tarjoaa suojan yksinäiselle äidille Bangkokissa

Armonkodissa asuessaan naiset saavat ohjausta sekä oman elämän että lapsenhoidon tueksi. Menossa perhe-elämän opetustuokio Anja Markkasen johdolla. Kuva Anna Tenho

Koulun jälkeen nuori nainen muutti maalta suureen kaupunkiin, Bangkokiin, ja sai töitä hotellista kerrossiivoojana. Hän tutustui mukavaan mieheen, ja pian hän huomasi olevansa raskaana. Nainen kuuli ystäviltä, että miehellä on jo toinenkin lapsi ja useita tyttöystäviä.

Näin kävi Nong Khain kaupungista Bangkokiin muuttaneelle 19-vuotiaalle Phaalle. Sama tarina on monella muullakin thaimaalaisella nuorella naisella. Phaa oli sikäli onnekas, että hän löysi suojapaikan Thaimaan luterilaisen kirkon ensikodista, Armonkodista.

– Uskomme, että vaikka olosuhteet ovat vaikeat, silti aina on toivoa paremmasta tulevaisuudesta niin äidille kuin lapselle. Ensikodissa asuessaan naiset saavat ohjausta sekä oman elämän että lapsenhoidon tueksi, kertoo pitkään Armonkodissa työskennellyt Suomen Lähetysseuran työntekijä, sairaanhoitaja Anja Markkanen.

Armonkoti on auttanut yksinäisiä äitejä uuden elämän alkuun jo yli 20 vuotta. Useimmat naimattomat raskaana olevat naiset tulevat Armonkotiin vaikeassa tilanteessa: mies on jättänyt heidät tai ei halua ottaa vastuuta vaan vaatii aborttia. Kotiinsa he eivät uskalla ottaa yhteyttä. Thaimaalaisessa yhteiskunnassa yksinhuoltajaäidin asema on vaikea. Tällaisessa tilanteessa monet naiset valitsevat laittoman abortin tai jättävät lapsensa sairaalaan tai muuhun laitokseen.

Armonkoti toimii yhteistyössä useiden valtiollisten ja yksityisten järjestöjen kanssa. Näin se saa apua sairaalakäynteihin, puhelinneuvontaan, adoptioihin ja lasten sijoituksiin tilapäisiin lastenkoteihin.

Armonkodissa naiset saavat asua raskausajan sekä neljä kuukautta lapsen syntymän jälkeen. Tänä aikana heitä valmennetaan lastenhoitoon ja autetaan uuden työpaikan hankkimisessa. Äidit voivat päättää, pitävätkö lapsen vai antavatko sen adoptoitavaksi. Suurin osa äideistä on halunnut ja voinut pitää lapsensa.

– Armollinen ilmapiiri eheyttää ja uudet taidot antavat uskoa omiin voimavaroihin, Anja Markkanen sanoo.

Toiveikkaana tulevaisuuteen lapsen kanssa

Phaa etsi suojaa ensin katolisen järjestön turvakodista. Vastaanotto oli hyvä, mutta paikka oli suuri, eikä Phaa viihtynyt. Hän tutustui toiseen naiseen, joka oli kuullut Armonkodista: se olisi pienempi ja siellä olisi ainoastaan odottavia tai juuri synnyttäneitä äitejä ja heidän lapsensa. Yhdessä he ottivat yhteyttä ja rohkenivat ehdottaa muuttoa.

Se kannatti. Phaa on viihtynyt Armonkodissa, jossa on kodikas ilmapiiri ja yksilöllistä ohjausta tarjolla. Uusien odottavien äitien tulo jännittää aina hieman, mutta siihenkin on tottunut, kun jokaiseen on aikaa tutustua.

Nyt kuusi kuukautta myöhemmin 19-vuotiaalla Phaalla on reilun kuukauden ikäinen poikalapsi käsivarsillaan. Lapsi on terve ja vahva, rintamaitoa on riittänyt hyvin.

Phaa haluaa huolehtia lapsesta itse. Armonkodilla hän on oppinut uusia käytännön taitoja, ruuanlaittoa ja siivousta, käsitöitä ja englantia. Ja lapsenhoitoa, hänestä on todellakin tullut äiti. Raamattuopetus on hänestä erityisen mielenkiintoista, ja hän haluaa tietää lisää. Hän sanoo, ettei pelkää enää henkiä. Mutta usko, mitä se on, sitä pitää vielä tutkia.

Tulevaisuus on avoinna. Parhaillaan odotetaan vastausta pohjoisthaimaalaisesta ensikodista, jossa voisi kokeilla yksinhuoltajuutta tuettuna. Phaa ei ole vielä rohjennut kertoa äidilleen lapsesta. Vanhemmat ovat eronneet ja isä asuu Laosissa. Kotiin palaaminen tuntuisi vaikealta, epäonnistumiselta. Jos hän pärjää lapsen kanssa ja sitten päättää palata, kotiinpaluu olisi toisenlainen, hän uskoo. Hän haluaisi perustaa oman kaupan, mutta sitä ennen olisi hyvä opiskella ja hankkia työkokemusta.

Anja Markkanen ja Kirsi Elo

Lahjoita joulukeräykseen

Kehitysmaiden äitejä voi tukea osallistumalla kirkoissa pidettävien Kauneimmat Joululaulut -yhteislaulutilaisuuksien kolehtiin tai Lähetysseuran joulukeräykseen.

Joulukeräykseen voi lahjoittaa pankissa tilille IBAN: FI 38 8000 1400 1611 30, BIC: DABAFIHH (viestiksi JOU14), lähettämällä tekstiviesti JOULU5 (5 e) tai JOULU10 (10 e) numeroon 16155, soittamalla numeroon 0600 11315 (15,36 € + pvm) tai netissä www.kauneimmatjoululaulut.fi