Arkkipiispa ja Toisenlaiset frendit puolustavat kehitysmaiden vammaisia Lähetysseuran Tasaus-kampanjassa

Pertti Kurikan Nimipäivät -bändi tukee Tasaus-kampanjaa.

Suomen Lähetysseuran Tasaus-kampanja huipentuu syyspäiväntasaus-päivänä 23.9. Kampanjalla tuetaan kehitysmaiden vammaisia ihmisiä ja edistetään heidän ihmisoikeuksiaan. Kampanjassa muistutetaan, että vammaisten asema kehitysmaissa on erittäin huono ja että vammaisille ihmisille kuuluvat samat oikeudet kuin muillekin ihmisille. Kampanjan tuotolla tuetaan Lähetysseuran työtä vammaisten hyväksi kehitysmaissa.

Kampanjan avulla suomalaiset voivat vaikuttaa vammaisten aseman parantamiseen myös allekirjoittamalla vetoomuksen. Tähän mennessä jo yli 6000 suomalaista on allekirjoittanut vetoomuksen, jossa vaaditaan toimenpiteitä vammaisten ihmisten oikeuksien toteutumiseksi. Vetoomus luovutetaan kehitysministeri Pekka Haavistolle lokakuussa.

”Kehareita pitää auttaa”

Tasaus-kampanjan tukijoihin on liittynyt monia tunnettuja suomalaisia vammaisia, jotka haluavat parantaa vammaisten elämänlaatua myös kehitysmaissa. Toisenlaiset frendit tv-sarjasta tuttu Sanna Sepponen haluaa avata suomalaisten silmät kehitysmaiden vammaisten tilanteelle.

-Siellä on niin paljon köyhiä. Kampanjassa autetaan afrikkalaisia kehitysvammaisia, koska niillä ei ole kaikki ihan hyvin. Haluan auttaa kehitysmaita, että ne saisivat rahaa, koulutarvikkeita, pyörätuoleja ja muita apuvälineitä, menestyneenä vammaisurheilijana tunnettu Sepponen perusteli taannoin Kotimaa-lehdelle.

Kehitysvammaisista jäsenistä koostuva Pertti Kurikan Nimipäivät punk-bändin laulaja Kari Aalto ei epäröinyt hetkeäkään, kun häntä pyydettiin kampanjan keulakuvaksi. Syykin on selvä.

-Toivoisin, että tuolla ulkomailla kehareita kohdeltaisiin niin kuin täällä Suomessa. Että heille ei tehtäisi mitään pahaa. Heille pitäisi olla ystävällisiä. Heidän tarvitsee pystyä olemaan ja elämään, Aalto sanoo.

Sanna Sepponen ja Kari Aalto keskustelevat vammaisten oikeuksista Suomessa ja kehitysmaissa yhdessä Lähetysseuran vammaisasiantuntijoiden kanssa Radio Aallon ja Groove FM:n aamulähetyksissä viikolla 39.

Toisenlaiset frendit voi bongata Tasaus-päivänä 23.9 Helsingin keskustasta keräämässä varoja kehitysmaiden vammaisille.

Myös arkkipiispa Kari Mäkinen haluaa kiinnittää huomiota kehitysmaiden vammaisten asemaan. Arkkipiispa ottaa kantaa vammaisten ihmisten oikeuksiin Ylen aamu-tv:ssä 16.9.

”Kaikkien heikoimpien puolella”

Tasaus-kampanjalla tuetaan Lähetysseuran paikallisten yhteistyökumppaneiden tekemää työtä vammaisten ihmisten hyväksi Botswanassa, Tansaniassa, Etiopiassa, Kiinassa, Nepalissa, Kambodzhassa, Vietnamissa ja Palestiinassa ja Kolumbiassa. Erityisesti Lähetysseura tukee vammaisten lasten kouluun pääsyä. Työn tavoitteita ovat ihmisoikeuksien toteutuminen, koulutuksen ja työllistymisen parantuminen, sekä syrjinnän ja hyväksikäytön loppuminen.

-Osallistumalla Tasaus-kampanjaan voit kulkea maailman kaikkein heikoimmassa asemassa olevien rinnalla, Tasaus-kampanjan koordinaattori Merja Lang sanoo.

Allekirjoita vetoomus kehitysmaiden vammaisten ihmisten oikeuksien puolesta verkossa: www.tasaus.fi/vetoomus.