Anu ja Juha Väliaho aloittavat Viron Sauella seurakuntatyötä

Juha Väliaho toimitti Sauella pääsiäisenä jumalanpalveluksen. Avustajana toimi Anu Väliaho ja kanttorina Vasili Mihailov.

Lähetysseuran työntekijät Anu ja Juha Väliaho muuttivat helmikuun lopulla Venäjältä Viroon. Huhtikuussa he aloittivat uuden nelivuotisen työkauden Viron kirkon lähetyskeskuksessa.

Pastori Juha Väliaho ja opettaja Anu Väliaho toimivat Venäjällä 19 vuotta. Juha Väliaho toimi Marin tasavallan pääkaupungin, Joshkar-Olan, luterilaisen seurakunnan kirkkoherrana 12 vuotta ja 6 vuotta Birskissä Bashkirian tasavallan marilaisen seurakunnan kirkkoherrana. Hän toimi myös 10 vuotta Inkerin kirkon Uralin rovastikunnan lääninrovastina.

Anu Väliaho toimi tuona aikana seurakuntatyössä ja Uralin rovastikunnan vapaaehtoisten vastuunkantajien koulutuksen opettajana.

Työ Virossa sisältää seurakuntatyön aloittamisen Sauen kaupungissa, joka sijaitsee 10 kilometriä Tallinnasta länteen. Toisena tehtävänä tulee olemaan Länsi-Virossa viiden seurakunnan vapaaehtoisten vastuunkantajien kouluttaminen sekä Tallinnan Tuomasmessun ja Veljesseurakunnan työn tukeminen.

Saue on asutuskeskus, joka kehittyi neuvostoaikana. Siellä on toiminut parikymmentä vuotta paikallinen vapaaseurakunta, joka lupasi kirkkotilansa käyttöön myös luterilaisille. Alueellisesti Saue kuuluu viereisen Keilan kaupungin luterilaisen seurakuntaan, ja uusi seurakuntatyö on tarkoitus kehittää Keilan seurakunnan kappeliseurakunnaksi. Keilan seurakunnan kirkkoherrana toimii pastori Marek Roots.

Palmusunnuntaina 1.4. järjestettiin Sauella hengellisen musiikin konsertti, jossa oli vieraana Keilan seurakunnan lasten lauluryhmä ja marilainen muusikko Vasili Mihailov. Konserttiin tuli reilut 50 kuulijaa. Heidät kutsuttiin mukaan Sauen ensimmäiseen luterilaiseen vironkieliseen jumalanpalvelukseen pääsiäiseksi.

Pääsiäisen jumalanpalveluksen liturgina ja saarnaajana toimi Juha Väliaho avustajanaan Anu Väliaho. Musiikista vastasivat Vasili Mihailov ja Keilan seurakunnan kuoro.

Jumalanpalvelukseen osallistui 40 henkeä. Heitä kutsuttiin kirkolle joka sunnuntai klo 15.00. Siellä pidetään joka toinen sunnuntai jumalanpalvelus ja joka toinen rippikoulu.

Teksti ja kuva: Pia Ruotsala