Anne Viljanen testasi rippileirillä työkaverinsa jousta – Nyt hän on jousiammunnan MM- ja EM-mitalisti

Jousiammunta on Anne Viljaselle mielenhallintaa. Harjoituksissa mieli tyhjenee työasioista.

Kaksi naista ovat jännittäneet jousensa.
Jousiammunta on vienyt Anne Viljasen (vas.) kilpailuihin maailmalle. Kuvassa Annen kanssa ampumassa on Anne Laurila. Kuva: Eva Sjöström

Jousiammunta näyttää helpolta: jännitetään jousi, tähdätään ja laukaistaan nuoli matkaan. Anne Viljasen mukaan jousiammunta ei ole vain välinelaji, vaan se on myös kehon- ja mielenhallintaa.

”Tosi lyhyessä muutaman sekunnin ajassa tuntuu, että päässä ehtii poukkoilemaan kaikenlaista”, Anne kuvaa ampumishetkeä.

Kun mielessä pyörii miljoona ajatusta, Anne kiinnittää huomionsa vaikkapa siihen, millaisen vedon tunteen jousen jännittäminen saa aikaan selässä. Siihen tuntemukseen hän keskittyy, kunnes päästää nuolen matkaan.

Annen harrastus sai alkunansa kolmisenkymmentä vuotta sitten, kun silloinen työkaveri tarjosi Porissa rippileirillä jousta kokeiltavaksi. Siitä alkoi Annen harrastus, joka on johtanut kansainvälisiin kilpailuihin asti.

”Pääsin kansainvälisiin kilpailuihin nopeasti, ja se tuli itsellenikin yllätyksenä”, Anne kertoo.

Jousiammunta on pieni laji, eikä naisten maajoukkueeseen ole tunkua. Siksi Anne pääsi vauhdilla EM- ja MM-kilpailuihin.

Vuonna 2000 hän sai MM-pronssin ja vuonna 2007 EM-pronssin maastoammunnassa vaistojousella. Viime vuoden syyskuussa hän varmisti Suomelle kilpailupaikan vuoden 2022 World Gamesiin Yhdysvaltoihin. World Gamesissa kilpaillaan niissä urheilulajeissa, joka eivät ole mukana olympialaisissa.

Elanto ei ole kiinni jousiampumisesta

Annen harrastus saattaa kuulostaa ammattimaiselta, mutta toimeentuloa hän ei siitä saa. Pikemminkin harrastus tarkoittaa menoja, sillä kilpailumatkat on maksettava omasta pussista.

”Olen aina ajatellut, että jos jousiammunta alkaa tuntua työläältä, niin sitten pitää todeta, että elantoni ei ole tästä kiinni”, Anne kuvailee.

Toimeentulonsa Anne ansaitsee Lähetysseurassa yhteyspäällikkönä. Hän vetää yksikköä, joka luo seurakunnille ja yksittäisille ihmisille mahdollisuuksia ymmärtää paremmin lähetystyötä. Yksikön vastuulla ovat esimerkiksi ulkomaille lähtevien vapaaehtoisten Felm Volunteerien rekrytointi, nuorten musiikkiryhmä Cumina ja Lähetysjuhlat.

Työpäivien jälkeen jousiammunta on hyvä keino tyhjentää pää. Anne on huomannut, että parin tunnin harjoitusten jälkeen mielessä eivät enää pyöri työasiat. Parhaimmillaan hän uppoutuu flow-tilaan, jolloin mieli keskittyy vain ampumiseen. Toisinaan Anne saavuttaa flow’n myös työssään:

”Se on kiva tunne, kun tulee flow-hetki. Silloin tuntuu kuin kaikki tapahtuisi itsestään.”

Teksti: Tarmo Ylhävuori