Afgaanipakolaiset ovat talven armoilla Pakistanissa – Lähetysseuralta 25 000 euroa humanitaariseen apuun

Lähetysseura antaa katastrofirahastostaan 25 000 euroa humanitaariseen apuun Pakistaniin. Talvikausi on kylmä ja Afganistanista tulleet perheet tarvitsevat peittoja, lämmintä vaatetta ja ruokaa. Pakistanissa on yli 1,4 miljoonaa afgaanipakolaista.

Kaksi kuvaa. Toisessa on mies ja kolme lasta. Toisessa kuvassa on mies, nainen ja lapsi.
Lähetysseura ja Peshawarin hiippakunta antavat tukea 30 perheelle neljän kuukauden ajan. Kuva: Peshawarin hiippakunta

Lähetysseuran tuki kohdistuu afganistanilaisiin perheisiin, jotka asuvat Pakistanissa Peshawarin lähistöllä olevissa pakolaisleireissä. Tuki muodostuu ruoka-avusta, hygieniatarvikkeista, vaatteista, peitoista, lääkkeistä ja rahallisesta tuesta.

Tukea saa 30 perhettä eli noin 240 ihmistä neljän kuukauden ajan. Tänä aikana talvi väistyy Pakistanissa ja se helpottaa hieman perheiden elämää.

Afgaanipakolaiset ovat saaneet YK:n pakolaisjärjestöltä teltan, peiton ja jonkin verran ruokaa. Koska perheet ovat suuria ja talvikausi on kylmä, esimerkiksi peittoja ja lämpimiä vaatteita ei kuitenkaan ole tarpeeksi kaikille.

Avun toimittaa perille Lähetysseuran pitkäaikainen yhteistyökumppani Peshawarin hiippakunta. Se on yli 15 vuoden ajan toimittanut humanitaarista apua moneen katastrofiin, muun muassa maanjäristyksistä ja tulvista selvinneille.

Pakistanissa oli jo elokuussa 1,4 miljoonaa afgaanipakolaista – nyt varmasti paljon enemmän

Taliban nousi valtaan Afganistanissa elokuussa 2021. Tuolloin länsimaissa seurattiin Kabulin lentokentän kaaosmaista tilannetta, jossa monet afganistanilaiset pyrkivät epätoivoisesti lähtemään maastaan.

Lentokentällä nähtiin kuitenkin vain pieni puro valtavasta pakolaisvirrasta. Suurin osa paenneista on siirtynyt rajan yli Pakistaniin tai Iraniin. YK:n pakolaisjärjestö arvioi, että Afganistanin naapurimaissa on yhteensä yli 2,2 miljoonaa rekisteröitynyttä afgaanipakolaista ja lisäksi useita miljoonia rekisteröitymättömiä (YK:n pakolaisjärjestön tiedote).

Pakistanissa oli jo elokuussa 2021 yli 1,4 miljoonaa rekisteröitynyttä afgaanipakolaista (YK:n pakolaisjärjetön tilasto). Tämän jälkeen maahan on tullut joidenkin arvioiden mukaan jopa 300 000 afganistanilaista, mutta tarkkoja lukuja ei ole saatavissa.

Afganistanin pääkaupungista Kabulista on alle 300 kilometriä Peshawarin kaupunkiin – ja Afganistanin ja Pakistanin väliseltä rajalta on Peshawariin vain noin 50 kilometriä. Siksi suurin osa Pakistanissa olevista afgaanipakolaisista sijoittuu juuri Peshawariin ja sitä ympäröivään Khyber Pakhtunkhwan provinssiin. Khyber Pakhtunkhwan provinssin alueella asuu yli 800 000 rekisteröitynyttä afgaanipakolaista.

Teksti: Heli Vuohelainen

Tue Lähetysseuran katastrofityötä.