Adventtikolehti naisten ja lasten hyväksi: Armonkoti auttoi Koin takaisin kotikyläänsä

Olen onnellinen saamastani avusta ja viihdyn täällä

Ensimmäisen adventtisunnuntain 29.11. jumalanpalveluksissa kolehti kerätään perheiden, naisten ja lasten asemaa parantavaan sekä ihmiskaupan vastaiseen työhön Suomen Lähetysseuran kautta.

Yksi esimerkki tästä työstä on Thaimaan luterilaisen kirkon ensikoti Bangkokissa. Armonkoti on auttanut yksinäisiä äitejä uuden elämän alkuun jo yli 20 vuotta. Thaimaalaisessa yhteiskunnassa yksinhuoltajaäidin asema on vaikea. Tällaisessa tilanteessa monet naiset valitsevat laittoman abortin tai jättävät lapsensa sairaalaan tai muuhun laitokseen.

Naiset tulevat Armonkotiin vaikeassa tilanteessa: lapsen isä on jättänyt heidät tai ei halua ottaa vastuuta vaan vaatii aborttia. Kotiinsa he eivät uskalla ottaa yhteyttä. Armonkodissa naiset saavat asua raskausajan sekä muutaman kuukauden lapsen syntymän jälkeen. Tänä aikana heitä valmennetaan lastenhoitoon ja autetaan työpaikan hankkimisessa. Äidit voivat päättää, pitävätkö lapsen vai antavatko hänet adoptoitavaksi.

Monet äideistä ovat nuoria, kuten Pohjois-Thaimaasta kotoisin oleva 16-vuotias Koi. Hän tuli Armonkotiin jo raskautensa alkuvaiheessa, sillä kotikylässä raskauden paljastuminen olisi ollut kiusallista koko yhteisölle. Lapsen isä on Koita huomattavasti vanhempi perheellinen mies.

Koin ajatus oli antaa lapsi adoptoitavaksi, mutta mitä pidemmälle raskaus eteni, sitä vaikeammalta ajatus lapsesta luopumisesta tuntui. Koin vanhemmat kuitenkin kieltäytyivät ottamasta häntä takaisin kotiin lapsen kanssa. Lopulta Koin isä tuli tapaamaan tytärtään Armonkotiin ja antoi tyttärelleen luvan palata kotiin, vaikka äiti ajatusta vastustikin.

Muutama kuukausi myöhemmin Armonkodissa työskentelevä Suomen Lähetysseuran työntekijä Anja Markkanen sai mahdollisuuden käydä katsomassa Koita Pohjois-Thaimaassa. Vastassa oli iloinen joukko talonväkeä ja pian pihaan kerääntyi myös naapureita lapsineen. Koi oli ilmiselvästi hyväksytty takaisin kylän yhteyteen.

……………………..

1. adventtisunnuntai 29.11.2015

Kolehti lähetystyöhön Suomen Lähetysseuran kautta teemalla ”Kaikki eivät ole turvassa omassa kodissaan”. Kolehti käytetään perheiden, naisten ja lasten asemaa parantavaan sekä ihmiskaupan vastaiseen työhön Aasiassa, Afrikassa ja Venäjällä.

Sana adventti merkitsee Herran tulemista (lat. adventus Domini). Adventti on joulun odottamista ja siihen valmistautumista. Kirkkovuosi alkaa 1. adventtisunnuntaista. Se on myös yksi suosituimmista juhlapyhistä, ilon juhla, johon kuuluu erottamattomasti Hoosianna-hymni.