Suomen Lähetysseura ja Kirkon Ulkomaanapu vetoavat seurakuntiin avun saamiseksi Itä-Afrikan kuivuusalueille

Kuivuustilanne Etiopiassa on vakava ja vaikuttaa erityisen laajalla alueella. Kuva Sari Lehtelä

Suomen Lähetysseura ja Kirkon Ulkomaanapu ovat lähettäneet seurakuntiin yhteisen vetoomuksen, jossa toivotaan, että seurakunnat voisivat esimerkiksi kerätä vapaita kolehteja Itä-Afrikan kuivuudesta kärsivien ihmisten auttamiseksi.

”Koko itäinen Afrikka kärsii pahimmasta kuivuudesta kolmeen vuosikymmeneen. Katastrofi näkyy mediassa valitettavan vähän. Apuanne tarvitaan”, todetaan järjestöjen toiminnanjohtajien Seppo Rissasen ja Jouni Hembergin allekirjoittamassa vetoomuksessa.

Kirkon Ulkomaanapu ja Suomen Lähetysseura ovat molemmat jo tukeneet hätäaputyötä myöntämällä Itä-Afrikan kuivuusalueille yhteensä 100 000 euroa katastrofiapua.

Suomen Lähetysseuran apu kohdistetaan ensisijaisesti Mekane Yesus -kirkon kautta Etiopiaan lapsille ja raskaana oleville naisille. Ruoka-avun lisäksi kirkot tukevat kuivuudesta kärsineen maataloustuotannon elpymistä. Ne toimittavat kotitalouksille siemenviljoja sekä eläinrehua.

Kirkon Ulkomaanavun hätäapu kohdistetaan Etiopian lisäksi myös Somalimaahan, jossa rakennetaan muun muassa uusia kaivoja. Eniten kuivuudesta kärsivät maanviljelijät sekä karjankasvattajat. Vesipisteillä turvataan heidän elinkeinonsa ja perheiden ruokaturva. Vesipisteet myös auttavat varautumista tulevia kuivia kausia varten.

Lue lisää: Etiopiassa tarvitaan apua pitkään: seuraava sadonkorjuuaika vasta lokakuussa

Tue Lähetysseuran katastrofityötä

Suomen Lähetysseuran katastrofityötä voi tukea verkossa tai

• pankissa IBAN: FI60 8179 9710 0312 86, BIC: DABAFIHH, viestikenttään AUTA
  • soittamalla puhelinnumeroon 0600 11320 (puhelun hinta 20,28 e + pvm.) tai
  • lähettämällä tekstiviesti AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155.