Omatekoisten adressien hinnasta osa lahjaksi Lähetysseuralle

Liisa ja Anni Toikka pitävät Kouvolassa Kukkalinja-nimistä kukkakauppaa. He tekevät itse adresseja

Liisa Toikka pyörittää Anni-tyttärensä kanssa Kouvolan Inkeroisissa Kukkalinja-nimistä kukkakauppaa. Liike tarjoaa lisäksi hääsuunnittelua ja hautauspalveluita. He myös valmistavat itse adresseja, joiden myyntituotosta he lahjoittavat osan Suomen Lähetysseuralle naisten ja lasten hyväksi.

– Idea Lähetysseurasta yhteistyökumppanina tuli yhtenä aamuna, kun olin töihin lähdössä. Haluamme lahjoittaa osan tuotosta hyvään, Liisa Toikka kertoo.

Ensimmäiset adressit syntyivät kokeeksi pari vuotta sitten. Niihin etsittiin netistä ja ystäviltä uudenlaisia, henkilökohtaisia muistolauseita. Asiakaspalaute rohkaisi, ja tällä hetkellä tilanne on se, että kymmenestä myydystä adressista yhdeksän on itse suunniteltu. Verkkokaupan kautta adresseja voi ostaa mistä päin Suomea tahansa.

Jokaisesta myydystä adressista Lähetysseura saa 1,20 euroa naisten ja lasten hyväksi tehtävään työhön. Kohteen valintaa Liisa perustelee sillä, että juuri naiset ja lapset tarvitsevat eniten apua. Anni puolestaan näkee, että Suomessa vallitsee nyt melko hyvä tasa-arvo. Toivon mukaan kohdemaissa päästäisiin samaan.

Hautausmaapuutarhurista oman kukkakaupan pitäjäksi

Lieksasta kotoisin oleva Liisa muutti Kouvolan seudulle vuonna 1977. Puutarhateknikoksi kouluttautuneena hän ehti palvella Kouvolan seurakuntaa parikymmentä vuotta työskennellen muun muassa Lepolan hautausmaalla puutarhurin tehtävissä. Liisa koristeli myös alueen kirkkoja. Sitten hänellä heräsi ajatus, että voisi elämässä tehdä jotain muutakin.

– Tutustuin henkilöön, joka halusi myös perustaa kukkakaupan. Sopivaksi kohteeksi löytyi Voikkaalta kiinteistö, jossa oli ollut aiemmin alan liike. Samalla floristiksi opiskellut Anni tuli työhön mukaan. Hän on myös hääsuunnittelija.

Inkeroisten kauppa avattiin yhdeksän vuotta sitten. Neliöitä on 89, joten liikkeessä mahtuu kulkemaan hyvin myös rollaattorin tai pyörätuolin kanssa. Lisävahvistuksena kaupassa työskentelee pari alan opiskelijaa.

Uudet ideat auttavat menestymään

Kukkakaupassa liikeideana on pysyä hyvin mukana ajan hengessä. Se tarkoittaa jatkuvaa kouluttautumista ja yhteistoimintaa alueen muiden yrittäjien kanssa. Kukat tuodaan rekoilla pääosin Hollannista.

– Menestyksen avain on hyvä tarjonta. Pitää myös tietää, mitä maailmalla tapahtuu. Marketeissakin myydään kukkia, mutta meillä korostuu se erikoisosaaminen, mitä muualta ei saa. Esimerkkinä uusista ideoista voisi mainita kukkakorut, jotka suunnitellaan tilanteeseen sopiviksi. Päivänsankari voi pitää korua juhlapäivän ajan. Samaan aikaan kukkaliikkeiden määrän vähentyessä viherkasvit ja kukkakimput ovat nousseet sisustajien suosioon. Yksi syy on se, että kasvit puhdistavat ilmaa.

Kukkalinja toimittaa viikoittain lähetyksiä ympäri Kouvolan aluetta. Verkkomyynti osoittaa kasvua. Liisa rakastaa kaikkea käsillä tekemistä, joten asiakkaat ovat ihastuneet myös itse tehtyihin uniikkikortteihin. Ne sopivat niin tyttö- ja poikavauvoille, vuosia täyttäville kuin myös kutsukorteiksi tilaisuuksiin.

Teksti ja kuvat Martti Kivistö

joiden myyntituotosta he haluavat lahjoittaa osan Lähetysseuralle naisten ja lasten hyväksi tehtävään työhön.