SuomiAreena: Maailma muuttuu, muuttuuko kehitysyhteistyö?

Kuva: Ari Vitikainen.

Lähetysseura, Kirkon Ulkomaanapu, Kepa, Kehys, ulkomininisteriö, Suomen Punainen Risti ja Plan Suomi järjestävät SuomiAreenalla keskustelutilaisuuden kehitysyhteistyön tulevaisuudesta maanantaina 16.7. klo 17.30-18.30 kaupungintalon pihalla.

Maailman väestö on koulutetumpaa ja vauraampaa kuin koskaan aikaisemmin. Lähes kaikki lapset aloittavat peruskoulun ja yli 85 prosenttia 15-vuotta täyttäneistä osaa lukea. Talous kasvaa monissa kehitysmaissa moninkertaisesti nopeammin kuin länsimaissa. Samalla kun vauraus kasvaa, epävarmuus kuitenkin lisääntyy. Syvenevä eriarvoisuus, kiihtyvä muuttoliike, lämpenevä ilmasto ja pysyvä nuorisotyöttömyys ovat vain muutama esimerkki yhteisistä ongelmistamme, jotka ovat tulleet jäädäkseen, mutta joihin kellään ei ole valmiita vastauksia.

Mitkä ovat ne askeleet, jotka meidän pitäisi seuraavaksi ottaa, jotta pystyisimme pysäyttämään eriarvoistumisen kierteen ja varmistamaan hyvinvoinnin lisääntymisen myös jatkossa? Yritysten roolia ja yhteiskuntavastuuta korostetaan yhä enemmän, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Tilaisuudessa keskustellaan yksityissektorin, ulkoministeriön ja järjestön edustajan kanssa yhteisen maailmamme tulevaisuudesta sekä siitä, mikä on kehitysyhteistyön rooli muuttuvan maailman tarpeisiin vastaamisessa.

Keskustelijat:

Mika Jokivuori, maajohtaja, Kirkon Ulkomaanapu
Viljami Kettunen, toimitusjohtaja, Combi Works Oy
Satu Santala, osastopäällikkö, Ulkoministeriö

Keskustelun juontaa toimittaja-tuottaja Riku Rantala.