Zimbabwessa kirkko on luotettu rauhanrakentaja

Zimbabwen vaikeassa tilanteessa kirkot ovat harvoja luotettuja tahoja ja avainasemassa yhteiskuntarauhan rakentamisessa. Viime vuonna Lähetysseuran tuki näille kirkoille oli erityisen tärkeää, sillä maa oli jälleen luisumassa väkivallan tielle.

Suuri joukko ihmisiä kokoontuneena ison pöydän ääreen
Zimbabwen kirkkojen neuvosto kokoaa kirkot tekemään rauhantyötä. Kuva: ZCC.

Zimbabwessa järjestettiin viime vuoden elokuussa kerralla kolmet vaalit: yhtä aikaa äänestettiin presidentistä, parlamentin ja paikallishallinnon edustajista. Lähetysseura yhteistyökumppani Zimbabwen kirkkojen neuvosto ZCC teki Lähetysseuran tuella työtä, jotta vaalit sujuisivat rauhanomaisesti ja jotta zimbabwelaiset, erityisesti nuoret ja naiset, käyttäisivät äänioikeuttaan. Sosiaalisen median kautta saavutettiin yli miljoona ihmistä.

”Teimme rauhantyötä ennen ja jälkeen vaalien. Kävimme vuoropuhelua hallituksen, itsenäisen vaalikomission ja poliittisten puolueiden kanssa. Järjestimme tapahtumia, joissa rukoiltiin rauhan puolesta”, kertoo ZCC:n Admire Mutizwa.

”Päivää ennen vaaleja järjestimme rukoustapahtuman, johon osallistui myös kansanedustajia. Tapahtumaa on pidetty tärkeänä vaikuttimena siihen, että väkivaltaa oli vähemmän. Ei voi sanoa, että tilanne oli rauhallinen, koska maassamme on paljon syvää vihaa esimerkiksi vaaleihin liittyen. Mutta olemme tyytyväisiä, ettei vaalien vuoksi menetetty juuri ihmishenkiä”, Mutizwa sanoo.

ZCC ja kirkot julkaisivat oman kriittisen julkilausuman vaaleissa tapahtuneista epäselvyyksistä. ZCC on myös perustanut arvojohtajien ryhmän, johon kuuluu jäsenkirkkojen piispoja ja muiden kirkkokuntien johtajia. Ryhmän tavoitteena on vahvistaa kirkkojen roolia yhteiskunnassa ja edistää vuoropuhelua Zimbabwen tulevaisuudesta.

”Kirkot ovat Zimbabwessa luotettuja instituutioita. Yli 84 prosenttia väestöstämme on kristittyjä. Ihmiset luottavat kirkkoihin enemmän kuin valtion instituutioihin. Tutkimus vuodelta 2017 osoittaa, että 72 prosenttia zimbabwelaisista luottaa kirkkoihin. Kirkot ovat uskottavia ja niihin suhtaudutaan myönteisesti.”

Admire Mutizwan kasvokuva
Lähetysseura tukee meitä rauhan rakentamisessa
ja ihmisten akuutteihin tarpeisiin vastaamisessa, sanoo Admire Mutizwa Zimbabwen kirkkojen
neuvostosta.

Mutizwan mukaan kirkoilla on luotetun asemansa vuoksi erityinen mahdollisuus rakentaa rauhaa. Vaaleihin liittyvän työn lisäksi ZCC on tukenut kirkkojen valmistautumista 1980-luvulla tapahtuneen kansanmurhan käsittelyprosessiin.

”Zimbabwessa on Gukurahundiksi kutsuttu ratkaisematon konflikti, jossa kuoli lähes 20 000 ihmistä. Nuo tapahtumat aiheuttavat edelleen polarisaatiota, koska asiaa ei ole vielä käsitelty. Olemme tukemassa kansalaisia hallituksen vetämässä prosessissa, jossa pyritään tarjoamaan välineitä asian ratkaisemiseen”, Mutizwa sanoo.

Paikalliset papit ovat tukena kuulemisissa, ja lisäksi koulutetaan psykososiaalisen tuen ja psykologisen ensiavun osaajia.

”Lähetysseuran tuen kautta ZCC pystyy vastamaan monimutkaisiin ja syvään juurtuneisiin ongelmiin, joita maassamme on. Taloutemme on huonossa kunnossa, on korkea inflaatio, työttömyyttä ja matala tulotaso. Nuoret muuttavat pois maasta. Pystymme myös tukemaan diakonialla ja humanitaarisella avulla perheitä, joiden ruokaturva ei toteudu. Lähetysseura tukee meitä rauhan rakentamisessa ja maamme monimutkaisiin haasteisiin vastaamisessa. Samalla se tukee meitä vastaamaan ihmisten akuutteihin tarpeisiin. Tämä on Lähetysseuran tuen lisäarvo”, Mutizwa sanoo.

Teksti: Minna Havunen