Siirry suoraan sisältöön Siirry alapalkkiin

Podcast: Miksi lapsikaste puhututtaa Angolassa?

Kirkko maailmalla -podcastissa sukelletaan pastoriksi opiskelevan Meneses Marchadon tarinaan.

Meneses Marchado, 27, opiskelee parhaillaan pastoriksi Angolan luterilaisen kirkon alaisuudessa toimivassa Shangalalan instituuttissa.

Meneseksen opinnoissa on noussut esiin haastava teema: lapsikaste, joka aiheuttaa kysymyksiä ja päänvaivaa Angolan uskonnollisessa kontekstissa. Tässä ohjelmassa sukelletaan Meneseksen tarinaan ja pohditaan, miksi lapsikaste puhututtaa Angolassa. Toimittajana Linda Juntunen.

Kuuntele ohjelma tai lue sen tekstiversio alta!

Kirkko maailmalla -podcastissa kerromme kuulumisia globaalista kirkosta, tarinoita kehitysmaiden ihmisten elämästä ja työstä paremman ja oikeudenmukaisemman maailman puolesta.

Kirkko maailmalla -podcastia pääset kuuntelemaan verkkosivujemme lisäksi esimerkiksi SoundCloudissaSpotifyssa ja Apple Podcasteissa. Ohjelmaa voi kuunnella joka sunnuntai Radio Deillä kello 17.40.

Tässä jaksossa pääsette äänimatkalle eteläiseen Angolaan, Angolan luterilaisen kirkon IELA:n alaisuudessa toimivaan Shangalalan instituuttiin.

Shangalalan instituutti on Angolan luterilaisen kirkon ainoa oppilaitos, jossa koulutetaan pappeja, diakoneja ja paikallisia lähetystyöntekijöitä. Instituutti sijaitsee Kunene-joen varrella Lähetysseuran entisellä lähetysasemalla. Lähetysseura tukee instituuttia, sen opettajia ja opiskelijoita, jotta kirkko pystyy vastaamaan evankelioimisen haasteisiin ja kehittymään itsekannattavammaksi.

27-vuotias Meneses Marchado on opiskellut Shangalalan instituutissa nyt kaksi ja puoli vuotta pastorikurssilla.

Mutta miksi hän oikeastaan valitsi tämän opinahjon ja opinalan?

”12-vuotiaana minulla oli haaveena tulla katolisen kirkon isäksi. Mutta valitettavasti se ei ollut mahdollista. Sisälläni minulla on kuitenkin aina ollut halu palvella Jumalaa, tehdä työtä Jumalan hyväksi”.

”Myöhemmin kuulin luterilaisessa kirkossa kotiseudullani Huambossa, että Shangalalan instituutti kutsui uusia opiskelijoita pastoriopintoihin. Niinpä mietin, että kun minun ei kerran ollut mahdollista tulla katolisen kirkon isäksi, voisin silti toimia papillisessa tehtävässä luterilaisessa kirkossa. Lähetin hakukirjeen, ja niin minä päädyin tähän koulutukseen, pastorikurssille. Koen intohimoa palvella kirkkoa ja sen ihmisiä”.

Mikä on ollut tärkein pastorikurssilla oppimasi asia tähän mennessä?

”Olen oppinut omistautumaan Jumalan työlle ja kirkolle. Minulla on oltava rakkautta tätä työtä kohtaan, jonka olen valinnut. On luotettava Jumalaan, sillä lähetystyö on Hänen työtään. Minä olen vain Hänen työnsä välineenä”.

”Lisäksi olen oppinut, että jokaisena uutena päivänä minussa tulee herätä halu katsoa kaunista luontoa ja Jumalan luovuutta. Näin ollen minun tulee rakastaa, kunnioittaa ja palvella Jumalaa”.

Onko opinnoissasi ollut jokin aihe tai tunnustuksen osa, joka on mielestäsi epäselvä tai vaikea, jonka haluaisit ymmärtää paremmin?

”Kyllä. On yksi asia, jota tutkin paljon ja jonka haluan ymmärtää. Olen miettinyt tätä paljon, sillä tiedän, että tulen tapaamaan ihmisiä, jotka voivat kysyä minulta tästä: nimittäin lapsikasteesta”.

”Kun ajattelen luterilaista kirkkoamme Cabindasta Kunenelle, tämä on syy, joka saa ihmiset menemään toisiin kirkkoihin, siis lapsikaste. Eli tämä aihe aiheuttaa päänsärkyä, miten vastata ihmisille, jotka kysyvät, miksi kirkossamme on lapsikaste eikä uskovien kaste. Joku voi kysyä minulta tästä ja minun pitää osata vastata. Haluan osata vastata hyvin ja oikein tähän kysymykseen”.

Mistä sinä, Meneses, unelmoit?

”No, unelmani on… Saanko sanoa vain yhden? Unelmani on olla pastori, esimerkillinen pastori, ei pastori vain nimitykseltäni, vaan pastori, joka tekee oikeasti sitä työtä, mitä Jumala tahtoo”.

”Toinen haaveeni on matkustaa evankeliumin leviämiseksi. Matkustaa evankeliumin leviämiseksi ja levittämiseksi”.

”Ja vielä kaksi asiaa: haluan oppia puhumaan hyvin englantia. Minä ymmärrän jo jotain englannin kielestä, mutta en osaa puhua sitä. Kun näen joidenkin puhuvan englantia, minussa herää halu, tulee vesi kielelle, haluan oppia puhumaan sitä. Mutta en osaa. Näin jään tilanteessa mykäksi”.

”Ja vielä yksi opiskelijan unelma täältä. Vähän aika sitten kysyinkin tätä johtajalta: Onko koulu jo ajatellut lähettää opiskelijoita Angolasta Suomeen, esimerkiksi harjoitteluun Suomeen? Joko tätä on ajateltu? Eli tämä on yksi unelmani: millaista olisi jokin päivä olla harjoittelussa Suomessa”.

Juuri tällä hetkellä harjoittelu ei ole vielä mahdollinen, mutta onko sinulla jokin viesti, jonka haluaisit välittää Suomeen muille kristityille?

”Voisin sanoa montakin asiaa, mutta tiivistän. Ensimmäinen viesti on tämä: Me olemme yksi kansa. 1. Mooseksen kirjan mukaan, luvussa yksi, sanotaan, että Jumala teki ihmisen kuvakseen, kaltaisekseen. Näin rodulla tai värillä ei ole väliä. Ei ole väliä koolla tai pituudella. Olemme yksi kansa”.

”Ja opiskelijana haluan sanoa lohduttavia sanoja teille suomalaisille, että tehköön Jumala meidät koko ajan läheisemmäksi toisillemme, jotta voimme olla yhtä ja yhteydessä. Älkää lopettako runsaskätisiä ja hyväsydämisiä tekojanne. Olemme oppineet teiltä teoistanne ja työstänne. Mekin haluamme oppia kanssanne ja kauttanne. Haluamme kulkea kaikki yhdessä luterilaisen kirkon jäseninä”.

”Meitä on myös pyydetty rukoilemaan teidän puolestanne. Otimme tämän viestin vastaan ja rukoilemme puolestanne”.

”Ja vielä lopuksi sanon: Jumala siunatkoon teitä, jatkakoon Hän viisauden ja ymmärryksen antamista. Ja jatkakoon hän sydäntemme täyttämistä. Itse Jumala ohjatkoon tiemme”.

Lapsikaste puhututtaa Angolassa

Meneseksen haastattelun pohjalta jäin itse pohtimaan tuota lapsikasteen tematiikkaa Angolassa. Miksi se aiheuttaa siellä päänvaivaa? Kysyin asiaa Angolassa asuvalta Lähetysseuran kristillisen kasvatuksen Eteläisen Afrikan asiantuntijalta Teija Lievoselta.

”Uskonnollisessa ympäristössä Angolassa katolinen kirkko on suurin kirkko, ja sillä on vaikutusta. Monilla on kuitenkin yhteyksiä vapaampien suuntien kirkkoihin”.

”IELA on osa Angolan evankelista allianssia. Kaikki muut seurakunnat tässä kyseisessä allianssissa edustavat niin sanottuja vapaampia suuntia, ja niillä on käytössä uskovien kaste. Tästä syystä monilla on yhteyksiä eri kirkkoihin, ja he ovat saaneet opetusta kasteesta, että mitä se merkitsee.

”Luterilainen ymmärrys kasteen sakramentista on kenties hieman heikkoa. Jopa IELAn kirkossa on pappeja, jotka ajattelevat, että on epäraamatullista kastaa lapsia. Vapaissa suunnissa käsitys on, että ensin tulet uskoon ja sen jälkeen otat kasteen. Eikä niin, että lapsi, joka ei ymmärrä mistään mitään, niin miksi heidät kastetaan”.

”Etenkin nuoret kyseenalaistavat lapsikasteen. He viittaavat Raamattuun, jossa kastettiin aikuisia”.

”Kasteen konsepti ja Raamatulliset perusteet ovat aiheita, jotka ovat tulleet vastaan minulle muutenkin työssäni. Esimerkiksi yhdellä omalla luterilaisuutta käsittelevällä oppitunnillani oli kaksi pappia, jotka olivat sitä mieltä, että lapsikaste pitäisi kieltää. Menin ihan sanattomaksi siinä”.

”Valmistelen parhaillaan opetusta tästä aiheesta, että miksi kastamme lapsia. Sillä tavalla tämä liittyy myös omaan kristillisen kasvatuksen työhön”.