Ilmastokokouksen sivutapahtuma: Tasa-arvo pohjoismaisessa ilmastorahoituksessa

Tervetuloa osallistumaan Glasgow´n ilmastokokouksen sivutapahtumaan tasa-arvosta pohjoismaisessa ilmastorahoituksessa (osallistumismahdollisuus Helsingissä tai Glasgow´ssa sekä verkossa). Keskustelemassa ovat mm. Ruotsin ympäristöministeri Per Borlund, Malawin metsä- ja luonnonvaraministeri Nancy Tembo sekä suomalainen kansanedustaja Inka Hopsu.

Nainen kastelee kastelukannulla puuntaimia
Kuva: Hannes Honkanen.

Tapahtuma Lessons from Nordic Efforts to Integrate Gender Equality in Climate Finance on 11.11. klo 18:45 – 19:30 Suomen aikaa Pohjoismaisessa kulttuuripisteessä Helsingissä (Kaisaniemenkatu 9) sekä klo 16.45-17.30 paikallista aikaa Glasgow’ssa (SEC Centre, Hall 4 Exhibition Way). Keskustelua voi seurata myös verkossa osoitteessa https://www.wedonthavetime.org/event/cop26

Keskustelun taustalla on 9.11. julkaistava ACT-allianssin tutkimus From Words to Action: Lessons from Nordic efforts to integrate gender inequality in climate related development finance, joka osoittaa, että  merkittävä osa tasa-arvotyöstään tunnettujen Pohjoismaiden myöntämästä rahoituksesta ei huomioi saati kohenna naisten asemaa, vaikka aihe on tärkeä kehittyville maille. Raportissa on myös konkreettisia esimerkkejä siitä, miten Pohjoismaat voivat toimia yhdessä rahoituskäytäntöjen kehittämiseksi.

Aiheesta ovat keskustelemassa:

Per Borlund, Ruotsin ympäristöministeri,

Nancy Tembo, Malawin metsä- ja luonnonvaraministeri,

Inka Hopsu, kansanedustaja ja kehityspoliittisen toimikunnan puheenjohtaja

Christopher Roy, tutkimusprojektin johtaja INKA consultingista.

Tilaisuutta juontaa Birgitte Qvist-Sørensen, DanChurchAid:n pääsihteeri.

Tilaisuuden kieli on englanti. Se on hybriditapahtuma, johon Inka Hopsu osallistuu keskusteluun videoyhteyden välityksellä Helsingissä ja muut puhujat ovat paikan päällä Glasgow’ssa.

Tilaisuuden järjestävät Pohjoismainen ministerineuvosto ja DanChurchAid yhteistyössä Suomen Lähetysseuran, Kirkon Ulkomaanavun, ACT Church of Swedenin ja Norwegian Church Aidin kanssa.

*korjattu kulttuurikeskus-sana kulttuuripisteeksi