Palestiinalaisalue

Palestiinalaisalueella tarkoitetaan Lähi-idässä sijaitsevia Gazan ja Länsirannan alueita. Alueen haasteena on erittäin pitkään jatkunut ja moniulotteinen konflikti Israelin ja Palestiinalaisalueen välillä. Kiista kytkeytyy muun muassa politiikkaan, uskontoon ja turvallisuuteen.

Israel miehitti Palestiinan vuonna 1967. Länsiranta jaettiin 1990-luvulla kolmeen alueeseen: A-alueet ovat palestiinalaishallinnon vastuulla, B-alueet ovat siviiliasioiden osalta palestiinalaishallinnon vastuulla ja turvallisuuden osalta Israelin vastuulla, C-alueet ovat Israelin vastuulla. Gazan Israel luovutti takaisin palestiinalaishallinnon alaisuuteen vuonna 2005.

Palestiinalaisalueen väkiluku on noin 5,3 miljoonaa. Asukkaista yli 95 prosenttia on muslimeja, mutta arabikristityt ovat enemmistönä muutamilla alueilla, esimerkiksi Beit Jalan ja Beit Sahourin kaupungeissa.

Lähetysseuran työ alueella alkoi vuonna 1924. Lähetysseura työskentelee sekä Palestiinan Länsirannalla että Israelissa.