Laajasalon kirkossa laulettiin Kauneimpia virsiä

Uusien virsien lisäksi yleisö sai toivoa suosikkivirsiään.

Suomen Lähetysseura järjesti Roihuvuoren seurakunnan kanssa yhteistyössä Kauneimmat virret -yhteislaulutilaisuuden Laajasalon kirkossa 15.4. Tilaisuudella Lähetysseura haluaa juhlia maailmanlaajaa kirkkoa nostamalla esiin virsikirjan lisävihkoon ehdolla olevia kansainvälisiä virsiä. Tapahtumaa varten Lähetysseura toimitti lauluvihkon, joka sisältää kuusi virsivihkoon ehdolla olevaa laulua sekä välähdyksiä Senegalin kirkon musiikkityöstä.

Tilaisuuteen osallistui noin 40 ihmistä. Anja Pärssisen mieleen lauluvihkon lauluista jäi erityisesti ”Oi ihmeellistä armoa”. Laulu ei ollut Pärssiselle entuudestaan tuttu, mutta miellytti erityisen kauniin sointinsa tähden. Vihkossa oli myös muita kiinnostavia virsiehdokkaita.

– ”Tahtosi tiellä” oli jännä ja erilainen! Näkisin mielellään tämän uudessa virsikirjan lisävihossa, Pärssinen toteaa.

Tilaisuuden juonsi Laajasalon kanttori Päivi Niva-Vilkko.

– Oikein monipuolinen valikoima virsiehdokkaita, hän kommentoi Lähetysseuran lauluvihkoa. Niva-Vilkon oma suosikki on vihon ensimmäinen laulu.

– ”Silmäni aukaise” on hyvin kaunis virsi, hän sanoo.

Uusien virsiehdokkaiden lisäksi laulettiin yleisön lempivirsiä. Yleisö toivoi innokkaasti virsiä, kuka mistäkin syystä. Yhdelle virsi oli ollut tukena elämän synkimmällä hetkellä, toinen toivoi virttä, jota ei hänen mielestään pääse koskaan laulamaan kirkossa. Pärssiselle toivevirsistä mieluisin oli ”Maa on niin kaunis”. Joulunajasta tuttu virsi sopii hänen mielestä hyvin myös kesävirreksi. Muistan kun lauloin sitä kerran Espanjassa kirkon portailla kuumassa säässä. Siitä lähtien se on ollut minulle kesävirsi, hän sanoo nauraen.

Laajasalon tilaisuus oli ensimmäinen Kauneimmat virret – laulutilaisuus. Tänä keväänä tapahtuma järjestetään vielä Kuopiossa Puijon kirkossa 26.4. klo 18. Syksyllä tapahtumia järjestetään muun muassa Helsingissä.

Virsikirjan lisävihko tuo nykyisen virsikirjan rinnalle uusia virsiä. Lisävihko on kirkolliskokouksen käsittelyssä. Alustavan tiedon mukaan uusi virsien lisävihko olisi käytössä adventtina 2016.

Teksti: Maria Palmusaari

Kuvat: Pirre Saario