25-vuotisjuhliaan viettävä Exit lähtee kirkkokiertueelle

Exitin Päiväntasaajakiertue juhlistaa yhtyeen 25-vuotista taivalta. Kuva Saku Perintö/Jiffel Music Group

Suomalaisen kristillisen rockin pioneeriyhtye Exit juhlii 25-vuotista taivaltaan. Marraskuussa Exit lähtee kirkkokiertueelle ja julkaisee uuden albumin. Molempien nimi on Päiväntasaaja. Kiertueella pidetään esillä Suomen Lähetysseuran Tasaus-kampanjaa.

Tasokkaasta soitosta ja stemmalaulusta tunnettu Exit konsertoi marraskuun aikana kymmenen paikkakunnan kirkoissa. Konserteissa isoa osaa näyttelee konsertin visualisointi, jossa valospektaakkelin avulla korostetaan kirkkojen rakenteita ja arkkitehtuuria – kirkko esitellään kirjaimellisesti uudessa valossa.

Exitin musiikki puhuttelee eri sukupolvia

Exitin perusti vuonna 1987 joukko muusikoita, jotka olivat tahoillaan toimineet jo pidempään gospelin parissa. Aloittaessaan Exit oli ensimmäisiä yhtyeitä Suomessa, joka yhdisti rockmusiikin ja kristillisen sanoman.

Yhtye tunnetaan tarttuvista melodioistaan ja maanläheisistä teksteistään, jotka välittävät evankeliumia tämän ajan kielellä. Yhtyeen musiikki soi yli kirkkokuntarajojen ja sen yleisö muodostuu hyvin eri-ikäisistä kuulijoista. Monet Exitin kappaleet ovat olleet suuria hittejä rippikouluissa. Suosituimmat niistä ovat päätyneet useisiin nuottikirjoihin.

Exit on pitänyt vuosien kuluessa noin 900 konserttia ja tehnyt konserttimatkoja moniin Euroopan maihin. Yhtyeen levyjä on myyty yli 90 000 kappaletta.

Vuosien varrella yhtyeen kokoonpano on hieman muuttunut, mutta yhtyeen matkaa se ei ole hidastanut. Alkuperäisjäsenistä ovat jäljellä Pekka Simojoki (laulu), Matti Puttonen (laulu ja koskettimet) ja Timo Luoto (rummut). Muut yhtyeen jäsenet ovat Jari Levy (laulu ja koskettimet), Markku Perttilä (laulu ja kitara), Jarkko Jouppi (kitara) ja Timo Jouppi (basso).

Päiväntasaaja-albumi ja Tasaus-asiaa

Exitin uusi Päiväntasaaja-albumi julkaistaan 2.11. (Jiffel Records). Se on yhtyeen 14. pitkäsoitto. Albumi sisältää 12 uutta laulua, joissa on tuore soundi, mutta tutut Exitin tavaramerkit: tarttuvat melodiat ja koskettavat tekstit.

Exit on toiminut pitkään yhteistyössä Suomen Lähetysseuran kanssa. Päiväntasaaja-kiertueella yhtye pitää esillä Suomen Lähetysseuran Tasaus-kampanjaa, jolla tuetaan köyhyyden vähentämiseen tähtäävää työtä eri puolilla maailmaa. Tänä vuonna Tasauksen teemana on naisten taloudelliset oikeudet ja kohdemaana Tansania. www.tasaus.fi

Exitin 25-vuotisjuhlakiertue:

ke 14.11 Tampere, Aleksanterin kirkko klo 19.00. Liput ennakkoon www.piletti.fi 9 € /ovelta 10 €
to 15.11 Rauma, Pyhän Ristin kirkko klo 19.00, ohjelma 5 €
pe 16.11 Hyvinkään kirkko klo 18.00, ohjelma 10 €
la 17.11 Jyväskylä, Taulumäen kirkko klo 18.00, ohjelma 10/5 €
su 18.11 Espoo, Leppävaaran kirkko klo 18.00, ohjelma 5 €
ke 21.11 Sysmän kirkko klo 18.00, ohjelma 5 €
to 22.11 Kuopio, Tuomiokirkko klo 18.00, ohjelma 10 €
pe 23.11 Oulu, Karjasillan kirkko klo 19.00, ohjelma 10 €
la 24.11 Kokkolan kirkko klo 19.00, liput 10 €
su 25.11 Nurmon kirkko klo 17.00, ohjelma 5 €

Kiertueen tuottavat Suomen Lähetysseura ja Ohjelmatoimisto Kristalli.